Syskonroller

Det är lite intressant med våra barn och att de kom i den ordning de gjorde. Jag tror nämligen att de hade passat bättre tvärtom när jag ser till deras grundpersonligheter.

Lillasyster Stella är i grunden ordningssam och redig men eftersom hon är yngst blir hon mer eller mindre tvingad att bli spexig för att synas och få uppmärksamhet.

Molly som är ganska mycket av en flummig slarver som vill ha mycket uppmärksamhet tvingas bli en förebild som storasyster. Hon har gått in i rollen som läromästare som t ex lär Stella att läsa och skriva. Hon kan inte heller bete sig hur omoget som helst eftersom hon har fått rollen som äldst och därmed ordentlig.

Syskonrollen (eller endabarnsrollen) påverkar ju personligheten jättemycket och i detta fall verkar den jämna ut egenskaperna hos mina barn. 

Molly blev väldigt annorlunda när hon fyra år gammal fick ett syskon. Jag tror att det var precis vad hon behövde eftersom den nya rollen kapade topparna på hennes personlighet och beteende. Hon blev helt enkelt mer stabil när hon blev storasyster. 

Både jag och Fredrik är för övrigt äldst av tre (och senare fick F tre halvsyskon till) och det har i hög grad påverkat våra personligheter och beteenden. Som äldst tvingas man att bli ansvarsfull och ordentlig. Det är oftast storasyskonen som känner press att föra traditioner vidare. 

Det är nog ingen tillfällighet att jag och Fredrik gifte oss och fick barn överlägset tidigast (23, 24 mot två av syskonen som var 30-31 när de gifte sig och en av dem fick barn. Våra yngsta syskon (i Fredriks helsyskontrio) har istället gått egna vägar. Det är mer ”tillåtet” att flumma runt som yngsta syskon. Det är nästan förväntat. (Jag vill inte säga att våra småsyskon är flummiga, men jag tror de känner mindre press på sig att vara ordentliga och ha stabila liv.)
Det ska bli intressant att se om flummiga Molly kommer bli redig som vuxen eller om de inte kommer att följa förväntningarna som finns på dem utifrån deras roller.

2 Responses to Syskonroller

  1. riktliv skriver:

    Är lillasyster men fick ta rollen som ordentlig och ansvarsfull medan min storebror fick flumma runt. Tror att det beror på att han var kille och fick lov att vara oansvarig medan jag som tjej skulle vara ordentlig, inkännande och hjälpreda.

    Gilla

