Rensa bland minnessaker

Idag hade jag både en ledig dag och lite energi över så jag tog tag i en del av en surdeg som irriterat länge. 

Jag har ju KonMarierensat större delen av huset och har alltså enligt Marie Kondos alla regler känt på alla prylar och bara låtit det som sparks joy (glittrar) eller det som bidrar till saker som glittrar (t ex osthyvel) fått stanna kvar. 

På vinden ligger sista kategorin, nämligen minnesprylar och den har känts extra jobbig, inte bara för att det är svårt att rensa bland minnessaker utan också för att det är en överfull krypvind som är rätt kall vintertid.

Men idag bestämde jag mig för att helt enkelt börja bära ner lite lådor och sortera på övervåningen istället. Inget jag brukar göra när jag rensar vinden/förråd, men det fick bli så. 

En annan orsak var att jag behövde begränsa mig. Fixar inte att rensa allt på samma dag som förr. Blev lite förvånad när jag faktiskt klarade av att sätta stopp efter att några påsar och lådor var nerburna. ^^

Nu har jag rensat bland kanske en tredjedel av barnens undanstoppade leksaker och tre av mina minneslådor. 

Det var faktiskt lätt. Jag slängde kanske 97% av alla sparade minnen och sparade bara de som fick mig att le och säga saker som naaaw eller liknande. Det som glittrade på riktigt. 

Undrar faktiskt varför jag sparat alla gamla anteckningar, gamla papper från skolan, prylar från barndomen som inte är fina osv. 

Nu har jag lagt det finaste i en kartong och så hoppas jag att jag kan få ner resten av minnesprylarna i samma kartong. (Vet att jag har åtminstone 1-3 till på vinden.)

Hivade även cd-skivorna och kommer att hiva videoband (med inspelade musikvideos) och kasettband om det finns några kvar? (Men tror jag hivade dem för runt tio år sen.)

Det tråkiga efteråt är bara mellanförvaringen. Har en hög till syskonbarnet Selma, en som ska upp på vinden igen, en stor hög (se foto) som ska till second handaffären och en påse med fina leksaker som ska slås in till julklappar och lämnas till en Rumänieninsamling via skolan. Sen har jag slängt flera påsar med rent skräp. En påse med papper och anteckningar ska återvinnas.

Men men, det känns mycket lättare redan nu trots att grejerna är kvar i huset. Förhoppningsvis kan vi köra iväg allt i veckan. 

Det ska bli så oändligt skönt när det är över.

Kommentarer inaktiverade.

