Män kan inte rita serier

Jag läser nästan bara serier av kvinnliga serietecknare. Det finns nästan inga bra serier av män, män är helt enkelt inte så bra på serier.

Jag försökte läsa en seriebok gjord av en manlig serietecknare en gång, men den handlade bara om gubbar. Jag kan inte relatera till gubbar, så därför är serieböcker av män inte särskilt bra.

Om män skulle göra serieböcker som handlade om annat än gubbar och manssaker så skulle de kanske bli lite roligare/vassare?

Jag skulle gärna läsa serieböcker av män om det bara fanns några bra. Men jag orkar inte riktigt leta, för det finns så fantastiskt många bra serier av kvinnor. Liv Strömquist, Louise Winblad, Ellen Ekman, Nina Hemmingsson, Nanna Johansson, Julia Thorell, Karolina Bång, Sara Granér, Elin Lucassi, Hanna Gustavssson med flera. Bokhögen fylls upp så snabbt.

Om manliga serieskapare vill synas lite mer så kanske de ska 1. skriva lite roligare/vassare och 2. rita annat än gubbgrejer. Annars kanske de ska gå tillbaka till att titta på sport och andra manssysslor.

PS. Känns det resonemanget igen angående t ex kvinnliga komiker, artister till festivaler, expertkommentatorer, paneldeltagare osv.?

PS2. Ärligt talat läser jag nästan bara serier och böcker av kvinnliga författare/serietecknare. Svenskt ska det helst också vara, relaterar bäst då. (Men jag står givetvis inte för ovanstående åsikter.)

 

 

 

One Response to Män kan inte rita serier

  1. darnia skriver:

    Rekommenderar Palimpsest av Lisa Wool-Rim Sjöblom.

    Liked by 1 person

