Utnyttja inte din lokala datanörd

I natt drömde jag att jag var på Kanarieöarna och att jag mådde fantastiskt bra och att det var så skönt med sol och värme.

Men på hotellrummet kom en katt in med en mus i munnen. Sen visade det sig vara fyra stycken varav en blå långhårig mus och en hamster. 

Jag hade gerbilerna med mig så jag föste in djuren i deras bur. Sen dök det bara upp fler och fler gerbiler och hamstrar och jag skrev upphittatlappar som jag satte upp på hotellet. 

Det var rätt jobbigt att ta hand om andras djur och jag föste in dem i de fyra burarna som jag plötsligt hade. Hittade även tre fåglar i en av burarna. 

Det där med vanskötta bortglömda djur är ett återkommande tema i mitt liv. Men den här gången var det inte ens mina djur. Jag tog hand om andras djur (problem).

Och precis så var det igår.

Fredrik var lite stressad över att alla i bekantskapskretsen använder honom som personlig dator- och mobilreparatör. Jag hade en lång diskussion igår (igen) om att han måste sätta gränser och säga nej.

Vi har två datorer hemma just nu som ska lagas, han var tre timmar hos svärmorfar i onsdags och lagade och jag fick hindra honom från att åka till sin brorsa idag för att bygga ihop hans nya dator (tar minst 3 timmar och vi har mycket att göra idag, det får bli i morgon). (Och det är extra jobbigt nu när F har så mycket att göra pga min utmattning.)

Det hade varit en sak om det bara vore närmsta familjen som behövde hjälp, typ hans syskon och föräldrar, men de senaste månaderna har lite mer perifiera personer också krävt hjälp. Och det tar mer tid än vad man tror. Och ytterst få ger något tillbaka mer än ett tack. De verkar inte se det som ett jobb som tar tid?

De ska väl införa RIT-avdraget nu snart (som ROT fast för IT) och det känns mycket välkommet. En avlastning för Sveriges alla datanördar.

Så var väldigt försiktig med att utnyttja din lokala datanörd! (Och ge något tillbaka, t ex en present, en slant eller en gentjänst.)

2 Responses to Utnyttja inte din lokala datanörd

  1. Elin skriver:

    Han är ju egenföretagare nu, så det är väl bara att han skickar en faktura? 😀 Se hur många so. Blir ”returning customers” efter det.

    Gilla

    • hippiemamman skriver:

      Hehe, har också föreslagit det, blir nog inte så populärt… ^^ Men lillebrorsan som fick hjälp tre timmar igår ska iaf få barnvakta lika många timmar åt oss (Fs idé). Sen sa han att det var sista gången han bygger ihop en dator åt nån annan (t ex Inet gör det mot avgift). Bra!

      Gilla

