När det roliga försvinner

Igår kollade jag igenom vad jag gjort sedan februari i min app Daylio. Där registrerar jag hur jag mår och vad jag gör varje dag för att hitta mönster i vad som gör mig mer eller mindre frisk.

Något som är slående är att jag de senaste månaderna slutat med mycket av det som gjorde mig friskare, det vill säga utevistelse minst två timmar per dag (ligga i hängmattan), trädgårdsarbete, hobby/flow, naturupplevelser och kreativa sysselsättningar.

En stor orsak är ju att det är höst/vinter och svinkallt ute. En annan orsak är att jag är trött och sliten och inte orkar sitta och pyssla på kvällarna. Jag gör i princip tre saker kvällstid när jag är klar med hushållet och barnen sover/är med Fredrik: tränar, spelar dataspel eller tittar på TV-serier (Bonde söker fru, Naken, You’re the worst och Arrested Development). Ren verklighetsflykt alltihop förutom träningen.

Det är inte konstigt att min längtan till Kanarieöarna blir extra het i oktober varje år. Jag tänker på Kanarieöarna flera gånger om dagen hela vintrarna. (Att det är just Kanarieöarna beror på klimatet där, jag fixar knappt över 25 grader och Kanarieöarna har svenskt sommarklimat året om (ca 20-22 grader)).

Det är piss att jag lever som en björn i ide mellan november och februari varje år.

Men i alla fall.

Mina krukväxter blir ju mer ompysslade så här på hösten när jag inte har trädgården att greja med. I februari startar försådden i mitt växtrum och den pågår fram till utplantering i slutet av maj. Men det känns väldigt torftigt i november-januari.

Kanske skulle jag kunna hitta på något lättsamt pysselprojekt som ger lite näring till min uttråkade och frustrerade själ? Får fundera lite på vad det skulle kunna vara.

I övrigt märker jag samma sak hos de andra i familjen. Allt saktar ner och alla blir tröttare på hösten. Barnen som lekte utomhus till 19.30 och jämt ville leka med kompisar på sommarhalvåret vill helst kolla på TV och mysa i soffan nu. Antar att det finns en poäng i ide-gåendet också. En paus efter sommaren.

Sen har jag nästan inte gjort något kul på en hel månad. Två spelkvällar har vi haft och i söndags var jag och Fredrik på en show med Anna Mannheimer och Peter Apelgren (tidig födelsedagspresent från svärmor till Fredrik), men i övrigt har jag knappt träffat mina vänner sen i september.

Men det beror ju fullt ut på arbetsträningen och på att jag inte har ork till något utöver det vanliga (var orolig inför showen och har varit extra trött efter den, men det fick det var värt).

När energin kommer tillbaka ska jag se till att få träffa vänner och släktingar igen. Måste bara stå ut med detta tråkiga ett tag till.

One Response to När det roliga försvinner

  1. Tant Sviskon skriver:

    Jag broderar korsstygn. Det är inte så mycket tankeverksamhet, men ändå lite mysigt. Finns mycket roliga och nördiga grejer, kolla t.ex. på cloudsfactory.

    Liked by 1 person

