Hur många dagar tar det att vända denna skuta?

Så, då var det den femte dagen jag gick upp efter för lite sömn och försökte somna före 02.00. I vanlig ordning var jag trött i både kropp och huvud, sömntågen kom och gick. Jag gäspade och gäspade, men kunde inte falla i sömn. Trots insomningstablett.

Jag tror att det har blivit en hang-up. Det mentala förstör. Skrev igår en lista på allt som inte funkar bra vid insomningen, t ex att Stella viftar med armar och ben, det är trångt, för varmt, jag har ont i käkarna (spänner dem under dagen), ljudböckerna är för bra eller så tråkiga att jag inte orkar lyssna. (Fick äntligen börja lyssna på Backmans Björnstad i förrgår och den är lite mitt emellan (den handlar om hockey (!)men den har Backmans intressanta språk och karaktärer).

Men framför allt ligger jag och tänker på att jag måste somna eller att jag ändå inte kommer somna före 02.00 oavsett om jag lägger mig 22.30 eller 00.00.

Visualiserade igår att jag istället låg i soffan och att det var dag, och det hjälpte lite, men jag kom inte i mål.

I natt blir det nog kedjetäcket* (som en annan person med insomningsbesvär i familjen inte behöver längre). Kanske slänger jag på dubbla täcken under kedjetäcket och sen öppnar jag fönstret mer. Sov nämligen bra med dubbla täcken nu på förmiddagen (blir alltid så frusen av att gå upp och lämna på förskolan).

  • = täcke med kedjor i som väger flera kilo och gör att kroppen känner sig lugnare och tryggare.

Jaja. Att inte sova på dagarna går i alla fall förvånansvärt bra. Har varit nära att somna flera gånger, men har lyckats avbryta vilostunden i tid.

Jag tänker att jag bara borde störtsomna nån kväll efter så många dagars sömnbrist.

Men samtidigt vågar jag inte ge mig själv alltför få sovtimmar för då kommer jag attacksomna. Försöker dra bort en halvtimme eller så från min förväntade sovtid.

Nu går jag dessutom upp ungefär en timme tidigare än tidigare på förmiddagarna. Den extra timmen har gett mig mer flextid. Skönt! Idag hann jag både tvätta håret, prata lite med Fredrik (som sjukjobbar hemifrån) och läsa tidningen innan jag stack till jobbet. Och jag var inte stressad alls.

Nu vill jag bända upp den där ormen-som-biter-sig-i-svansen-grejen och fixa till sömnen. Kortare ”nätter” ska ge mig mer flextid som ska göra mig mindre spänd så att jag somnar i tid på kvällarna och därmed får ännu mer flextid som…

 

One Response to Hur många dagar tar det att vända denna skuta?

  1. tankaromutmattning skriver:

    För mig handlar den där sömnstörningen (för jag känner igen den till hundra procent) om att jag är så spänd på att jag behöver sova så jag somnar inte. Oavsett. Mitt bästa knep har varit att mot alla rekommendationer sova på dagen. Då blir inte stressen på kvällen så stor över att inte somna. Och så somnar jag.

    Men det brukar ta några dygn att varva ner kroppen. Då försöker jag att inte göra nåt annat än det absolut nödvändigaste. Och resten av tiden vila, lyssna på radio, bok, slötitta på tv osv. Så att kroppen blir lugn. Till slut lugnar hjärnan också sig då.

    Kedjetäcke tycker jag är jättebra. Har det på dagarna också när jag vilar.

    Hoppas du sover gott snart igen!

    Liked by 1 person

