Sömnlös efter vr-test

En dålig grej med att vara högkänslig (och ha en stressjukdom med sömnproblem) är att en sån enkel och kul grej som att vi fick hem två kit med virtual reality-grejer igår kan bli för mycket för mig. Jag testade efter att jag kollat på Bonde söker fru-finalen (naw-avsnitt!) och hann tydligen inte bearbeta intrycken, så det gjorde jag i sömnen samt nu mellan 04-06.22 (and counting)… Blök.

Får väl satsa på att somna om efter lämningen helt enkelt…

Fredrik fick vr-grejerna (Vive) av en kund och igår riggade han upp det i källaren.

Jag som inte är någon early adopter när det gäller teknik var ganska tveksam till om det ens finns något kul att göra redan. Föreställde mig mest fula testmiljöer. Tänker mig att de coola spelen kommer längre fram.

(Vi har för övrigt haft en Occulus Rift (vr) på jobbet i typ tre år men jag har inte tagit mig för att testa den. nyfiken är jag alltså… ;-P)

Men bara själva upplevelsen av att ha på sig brillorna och vara i ett helt annat rum gjorde så mycket. Det kändes verkligen som jag var där.

Testade nån lekmiljö där jag bl a sköt pilbåge på figurer som skulle invardera min borg (tower defence-spel), besökte solsystemet och det häftigaste: gick in i en robotfabrik. När dörren öppnades och en 1,5 meter hög robot klev in alldeles bredvid mig blev jag riktigt nervös. Skulle försöka laga den men fattade inte hur. Sen öppnade sig golvet framför mig och väggarna försvann. Tittade ut över fabriken när en megastor robot tittade på mig och sa att jag var oduglig på att laga robotar. Iiihhh! (Spelet The Lab)

Sen finns det skräckspel, men dessa kommer jag inte spela.

Såg på nätet att det fanns ett slags löpband som man kunde springa/gå i och på så sätt ta sig runt utan att behöva teleportera sig (ytan man kan röra sig på begränsas ju av rummet man riggat). Vore coolt med en sån. 

Tänk sen när man kan spela riktiga first person shooterspel. Kommer att bli så coolt (och nervigt! Skriker ju till av överraskning redan nu när jag spelar på en dataskärm.)

