Ett luciatåg med alla möjligheter

När jag var liten ville alla vara lucia. Alla tjejer alltså. När jag sen började skolan fick bara en tjej vara lucia. Så som tjej fanns bara alternativet tärna kvar.

I början av 90-talet handlade inte diskussionerna kring om en lucia kan vara pojke och/eller mörkhyad, nej, då handlade det om huruvida lucian måste vara blond eller om hon kunde ha brunt hår? (De allra flesta lucior, iaf de på TV, var blonda.) (Jag har alltid varit bitter, jag är brunhårig.)

Jag har missat ganska många luciatåg på förskolan pga haft bebis eller varit utmattad, men i år tyckte F att jag kunde ta det. Och det var ju sista riktiga året av åtta (!). Senast jag minns var Stella 2 år och stod ut ungefär 5 sekunder innan hon gråtande satt i mitt knä. Så det var kul att se henne sjunga idag.

Det var en härlig blandning i tåget idag. Tomtar med luciakrona, en prinsessa, en snögubbe och stjärnflickor. 

Jag gillar verkligen att många verkar fråga barnen vad de vill ha och så är det inget mer med det. (Har sett en del pojkar med luciakrona genom åren också.)

Luciatåg jag minns:

  • När jag läste upp en vers (9-11 år kanske?).
  • När en rödhårig (!) fick vara lucia och att det bara var hon och två till som fick sjunga min favoritsång Det strålar en stjärna. Klagade t o m för läraren.
  • I femman lussade vi för vår fadderklass i tvåan. Då körde vi omvänt luciatåg och Glenn fick vara lucia. Själv fick jag och de andra tjejerna prova livet som stjärngosse. Det var rätt kul men rejält fnissigt. Jag är glad över att diskussionen om ”omvänt” och därmed skrattframkallande luciatåg inte går idag, 22 år senare. (Nya Påvelundskolan har en pojke som lucia idag läste jag i tidningen. Och det var inte ironiskt.)

Kära Stella, jag är glad att du växer upp i en lite friare värld med fler möjligheter!

Ps. Vi hade bara fyra ljus pga SLUT i alla affärer så Stella satte tre i kronan och ett i handen. Tur att hon hade kronan så långt bak att det ändå inte syntes… ^^

Kommentarer inaktiverade.

