Året 2016

Rent globalt var det ett förfärligt år, men privat var det klart bättre än 2015, 2014 och helvetesåret 2011, men jag har ju haft bättre år. Dock har jag nog aldrig utvecklats lika mycket på samma år tidigare. Har gjort många genombrott i år.
Januari

Startade året med en fortsatt kris och dåligt mående. Vi åkte till Kanarieöarna och det var underbart. Mådde väldigt bra av miljöombyte och ljus. Det var dock inte kul att komma hem till snön.

Fredrik startade upp ett aktiebolag inom it tillsammans med tre kompisar och de blev snabbt lönsamma. Slapp äntligen affärsresorna!

Februari

Jag kom äntligen iväg till optikern. Drygt ett år med glasögonlöst mobilläsande i sängen hade gett mig stela ögon och jag behöver läsglasögon med lägre styrka. Skönt att slippa huvudvärk och ont i ögonmusklerna. 

Vi firade syskonbarnet Selmas namngivning och vår nioåriga bröllopsdag. Jag satt ute i solen på altanen, körde mycket yoga och funderade över utbrändhet. 

Mars

Under hela våren gick jag i psykoterapi en gång i veckan och hade andra stödinsatser för att få ordning på vardagen och livet. 

Vi vabbade inte en enda gång i vabruari (februari), men det tog vi igen med råge i mars. Nån i familjen var sjuk varje vecka, fem veckor i rad. Fredrik blev värst drabbad med öroninflammation och bakteriell halsfluss vid sidan av influensan. Han blev helt däckad i fem dagar och jag som utmattad fick sköta allt. Till slut sprack hans trumhinna och sen hörde han bara på ett öra i flera veckor. 

Hela våren ägnade jag mig åt att färglägga målarböcker, pyssla med försådden och träna spanska i Duolingoappen.

April

Jag gjorde ett genombrott i terapin och alla bitar föll på plats. Hittade en ny framtidsdröm och känsla av mening med allt jag varit med om. Började praktisera radikal acceptans. Jobbade även mycket i trädgården denna period och mådde psykiskt bättre än på flera år. 

Vi hade workshopdagar inför vårens lajv tillsammans med svågern med sambo. Jag sydde ett par egna medeltida skor

Maj

Maj var årets bästa månad med lajv, Lisebergs trädgårdsdagar, härligt sommarväder, fika på jobbet och min födelsedag. Jag mådde psykiskt väldigt bra, krisen var över!

Hela sommarhalvåret tillbringade jag i hängmattan eller i rabatterna i trädgården.

Juni

Juni var som alltid en stressig tid med födelsedagar, avslutningsaktiviteter, förskolefest, midsommar och oändligt med matsäckar att packa. Jag blev mer sliten igen. 

Barnen sjöng på scen på Diggiloo-showen i Göteborg två kvällar i rad. Det var kul, men det tog mycket energi. (Dag 1dag 2)

Jag avslutade terapin eftersom alla problem var utredda (så känner jag fortfarande även om jag jobbar vidare med en del grejer). Pratade med läkaren om att börja arbetsträna i augusti.

Juli

Vi hade semester och åkte först upp till pappas och As hus i Norrbotten en vecka. Det var kajakpaddling, fiske, loppisar, grillning och grejs. 

Sen ramlade jag i en trappa och kanade ner 2-3 meter (inga räcken). Jag slog i svanskotan och fick en diskutbuktning i ryggen så att jag hade svårt att sitta i flera veckor-månader. Nu efter fem månader kan jag sitta för det mesta men trots flera månader med sjukgymnastik har jag fortfarande ont av plankan. 

Sedan tog vi tåget ner till Hälsingland och var med på syrrans bröllop. Jättefint! Veckan efter gick vi på syrrans bröllopsfest utanför Göteborg. 
Augusti

Ytterligare en vecka senare gifte sig svågern och F fick hoppa in som toast master två dagar innan. 

Vi gick på Liseberg med vänner, tog en dagstur till vännernas sommarstuga utanför Varberg, åkte på kick-off-läger med förskolan och det var skolstart och allmänt hektiskt. Barnen började trean och sista året på förskolan.

Jag gav mig på något helt utanför min komfortzon, nämligen att snickra en jordgubbsbänk.

September

I september satte jag igång att rensa ut hemma med KonMarie-metoden där man hivar ut allt som inte ”sparks joy”. Det blir mer lättstädat och harmoniskt hemma. Jag rensade bl a garderoben och bokhyllan och blev av med en massa dåliga samveten. Har gjort det mesta i hemmet nu men har några områden kvar. 

Jordgubbsbänken blev klar! Molly ställde sig i kön till scouterna och hoppade av kören. Stella började i en sång- och rytmikgrupp tillsammans med sin förskolekompis vars föräldrar stod för skjuts.

Oktober

En helt hysterisk månad som vanligt med två barnkalas, två släktkalas, födelsedagar och annat. 

I år började jag även arbetsträna 7,5h i veckan under samma period. Det fungerade så länge jag avbokade allt annat (utom kalasen). 

Vi renoverade tvättstugan

November

En riktigt tråkig månad där fokus låg på: 1. Min hälsa, 2. familjen och 3. arbetsträningen. Jag avbokade/valde bort allt annat för att enbart fokusera på detta. Men det gav resultat, jag vande mig långsamt.

En rolig grej fick jag iaf gjort, vi hade en kul halloweenspelkväll med svärsyskonen. 

December

Hälsan blev bättre och vi började komma på benen igen efter arbetsträningsstarten. Lönearbete från januari 2017!

Det var julfest på lyxrestaurang med Fs jobb, lussefirande, förebyggande vab (kräksjuka på förskolan) osv. Det fungerade bra på jobbet. 

Sista veckan var pappa och A här och vi firade jul i omgångar med släkten. Fick reda på att Fs bror ska få barn i sommar. Kul!

Kommentarer inaktiverade.

