Lite för mycket att komma ihåg

Det är lite för mycket nu. Jag målade en bild innan resan över det där jobbiga med att ha en så skarp deadline. Helt plötsligt ska allt falla på plats inför det magiska datumet och när man kommer hem ska allt plötsligt bara göras på en gång för att komma ikapp.

resa

Denna gång lyckades vi äta upp det mesta i frysen och kylen och behövde knappt slänga någon mat alls, så det var bra. Men vi behövde även tvätta intensivt i flera dagar både före och efter resan samt greja med nycklar till husvakten, biblioteksböcker, upp- och nedpackning osv.

Den här gången lyckades jag ordna det ganska bra eftersom jag planerade och genomförde saker en hel månad i förväg och sedan tog ledigt/vabbade/var sjukskriven två dagar efter resan.

Däremot var jag inte beredd på alla extragrejer som kastas på en. T ex var jag inte beredd på att Molly skulle bli sjuk och allmänpåverkad av falsk krupp. Och hennes lovlapp skulle vara inne idag. Så jag fick maila in fritidstiderna efter att Fredrik styrt upp passning några dagar av gammelmormor. I vanliga fall brukar det vara lite si och så med lovlapparna (typ att de ”försvinner” på väg till eller från skolväskan), men den här gången kände jag för att vara redig och lämna in i tid.

När det gäller Stella däremot så blev allt fel denna vecka. I tisdags hade hon med leksaker trots att hon inte fick. Vi glömde att hon skulle ha med foton på huset, familjen och adressen på en lapp till retoriken (vi glömmer kanske 60-70% av alla gånger Stella ska ha med grejer till retoriken som är en gång i månaden, suck!). Idag var det dessutom ”visadag” och återigen fick jag och Stella skämmas lite där i kapprummet när de frågade om Stella hade med något att visa. (Men de gjorde ingen stor grej av det som tur var.)

Sen har det blivit massa krångel med tidsrapporteringen och jag vet inte ens om det går att lösa. Suck. Glömde även lämna tillbaka en lånebok innan resan så fick förseningsavgift på den.

Det har verkligen blivit en kraschlandning rakt in i verkligheten. Jag var beredd på tvätthögen men det där med allt som ska kommas ihåg alltså, blääääurgh!

Sen kan jag tycka att det är lite jobbigt med alla ”läxor” som förskolepersonalen ger oss föräldrar. Visst att det är pedagogiskt och fint med retorikövningar som man ska förbereda sig inför, men det blir ju till slut väldigt många lappar och grejer att komma ihåg, särskilt när man har ett skolbarn vid sidan om. (Som också är väldigt rörig.) Det är ju bara FÖRSKOLAN!

Men nu är det endast fem månader kvar. Sen är det kommunal förskoleklass som gäller och då upphör (nog) alla extragrejer något år eller så. Sen är det gympapåse, läsläxa, engelskaläxa, stavningsläxa, matteläxa, lovlappar, matsäckar och hundra andra saker att hålla koll på.

Molly fick för övrigt plats på scouterna nu. Hon kan dock inte gå idag eftersom hon är sjuk och inte har någon röst. Men jag hoppas att det inte ska bli alltför mycket föräldraengagemang när väl scoutskjortan och kåsan är inköpta. 😉

PS. Det brukar kännas lite mindre frustrerande några dagar efter resor, men det är lite kämpigt när allt kommer på en gång sådär.

 

 

 

 

 

Kommentarer inaktiverade.

