Hjälp för hörselnedsatta?

När jag ringer till företag/fritids/organisationer uppfattar jag nästan aldrig vad de svarar. Särskilt fritids brukar vara svårt. Men jag brukar helt enkelt förutsätta att jag hamnat rätt och så framför jag mitt ärende.

Jag känner mer och mer hur störande min APD (auditory processing disorder = hördelnedsättning som gör att hjärnan har svårt att uppfatta ord när jag är oberedd, när någon mumlar eller när det är mycket bakgrundsljud) och att jag skulle vilja bli av med den.

När jag ser på TV går det ofta att välja till textning och det är guld värt, särskilt när jag inte har Fredrik eller Molly med som kan repetera (Stella verkar också ha APD så där har jag ingen hjälp att hämta). 

I natt låg jag och tänkte på att jag skulle ha bra användning av en augmented realitygrej* som automatiskt textar allt tal i min omedelbara närhet och som skriver ut den i nederkanten av mitt synfält så att jag kan läsa när jag blir osäker. (Så funkar det på vissa virtual realityspel.)

* = augmented reality = när man med t ex glasögon eller mobilen får extra information om verkligheten, t ex att en pokemon eller text dyker upp på skärmen med den verkliga verkligheten i bakgrunden.

Ett annat hjälpmedel hade varit en liten manick som automatiskt hjälper min hjärna att höra rätt. Det finns t ex teknik som översätter språk i realtid så att man kan prata på olika språk men ändå förstår varandra. 

Jag tänker även på adhd-medicin som piggar upp hjärnan hos de med adhd och därmed tar bort deras överenergi som de producerar för att slippa somna hela tiden (adhd är som en slags narkolepsi). Tänk om det fanns ett preparat som gör min hjärna mer alert så att själva processandet mellan hörselgång och hjärnan blir bättre. 

Vilken revolution en normal hörsel hade varit för mitt liv. Jag känner mig alltid lagom social inkompetent när jag umgås med folk eftersom det känns pinsamt att antingen fråga om, ibland flera gånger, eller försöka gissa vad folk säger när halva meningen faller bort. Det är så lätt att det blir fel. Jag blir osäker. Jag känner mig korkad och dålig trots att det inte är mitt fel. Jag uttrycker mig hellre i skrift. 

Tänk vad underbart att kunna uppfatta 100% av vad folk säger på tv/film istället för typ 75%, att kunna svara naturligt på alla hälsningar/meningar från kollegor och bekanta i förbifarten (måste nästan alltid säga ”va?” när jag inte är beredd och då stannar samtalet upp). Tänk om jag och Stella kunde ha flytande konversationer även när vi är utomhus eller ute bland folk. (Vi säger ”va?” hela tiden eller misstolkar varandra.)

Nä, men lite mer forskning kring APD vore fint. Synd bara att det verkar helt okänt i Sverige (mer känt i USA) och att de flesta inte ens vet om att de har det. 

Den där augmented realitygrejen kanske jag skulle kolla närmre på. Det är ju fler än vi med APD som skulle ha nytta av den, tänk bara på alla döva, hörselnedsatta och äldre som fått sämre hörsel (så länge de kan fortsätta läsa alltså). Kanske borde höra med mina it-kunniga vänner. ^^

Kommentarer inaktiverade.

