Mitt egna idealliv?

Appropå förra inlägget om mitt idealsamhälle när det kommer till arbete och kapitalfördelning så ser mitt egna idealliv ut ungefär så här:

Jag jobbar ungefär 30% med något som är givande för samhället, t ex med text och kommunikation åt organisationer. (Liknande det jag gör idag fast inte lika kommersiellt och inte åt ett multinationellt företag, tack!).

Till 45% önskar jag jobba kreativt med olika mer eller mindre idéella projekt. Detta hemifrån eftersom jag är introvert.

Övriga 25% behöver jag vila och ägna åt barnen, motion, huset osv. (Kommer nog inte klara att jobba mer än cirka 75% ändå när jag väl är frisk.)

Jag hoppas att Fredrik också ska kunna gå ner och jobba 75% på riktigt när alla i företagsvärlden inte förväntar sig 40h i veckan (han hämtar två dagar i veckan men måste jobba igen lite kvällstid pga folks förväntningar).

Barnen ska kunna komma hem från skolan vid tretiden och ha tid för lek och rörelse. Jag vill även slänga in att de inte ska ha några ”onödiga” läxor. Att de tränar på grundläggande grejer som att läsa (för att få läskondition) och rena stavningsläxor/glosor tycker jag är vettigt eftersom det kan vara svårt att nöta in i skallen på lektionstid, men i övrigt går läxor bort. Och om man ska ha läxor så ska de kunna göras på skoltid/fritidstid (och i högstadiet/gymnasiet ska skoldagarna aldrig sluta efter 15 så att man får tid att göra det inom ramen för en arbetsdag). (Mvh en som periodvis i gymnasiet pluggade mellan 8-16 och hade mängder med läxor och prov utöver det.)

På så sätt tänker jag att vi som familj får tid till det viktiga samt att syssla med våra kall och att bidra till samhället (Fredrik jobbar med sin stora hobby (programmering och it)). Det jag gör idag driver tyvärr inte samhället vidare (jobbar med sajter åt multinationella handelsföretag) och det känns allt mer meningslöst. Tur att jag har en viss fritid att göra vettiga/kreativa saker på. (Obs. dvs. min lilla fritid på kvällarna, ”använder” inte min sjukskrivning till detta, då måste jag vila.)

 

 

Kommentarer inaktiverade.

