Att arbeta 7,5 timmar i veckan

Mitt arbetsliv just nu är ganska frustrerande. Eftersom jag bara jobbar 7,5 timmar i veckan så får jag små, små överblivna uppgifter som andra inte hinner göra. Det känns okej.

Men eftersom jag får alla dessa slattar hos olika kunder och på olika plattformar så finns det aldrig riktigt tid att sätta mig in i sakerna. Jag får alltså bara veta precis det jag behöver veta (ibland knappt det) och en stor del av tiden går till att försöka förstå vad jag ska göra och hur det ska göras. (Jobbar i ganska knöliga content management-system med en massa knasiga förkortningar.)

Sen har jag så klart inga lösenord till de olika plattformarna (eller så har jag glömt det eftersom det var två år sedan jag jobbade senast), jag har knappt adresserna till sajterna och det känns som att jag måste börja om från början med allt.

Inte ens bluetoothuppdateringarna som jag skötte själv för bilföretaget för två år sen funkar på samma sätt längre. Min kunskap räcker inte till.

När jag får fler timmar kan jag börja få ansvarsområden och en huvudkund och kan därmed börja sätta mig in i systemen bättre. Men tills jag mår bättre blir det alltså praoprylen. (Och det stressar/dränerar mig också tyvärr.)

En annan sak som är knölig är att när jag bara är här 2,5 timmar tre dagar i veckan så blir de där timmarna så viktiga. Om jag inte får tag i en projektledare direkt så har jag kanske ingenting att göra och måste rapportera interntid (dvs. inte debitera kund, dvs. dåligt). Om jag hade mer långtgående projekt så skulle tidsmarginalerna bli större. Jag försöker bunkra upp med uppgifter att lösa, men det får samtidigt inte bli för många för då blir jag stressad och splittrad av det.

Men skitsamma. Måste ändå säga att det här upplägget funkar bättre än om jag hade kastas tillbaka in i en stressig arbetsmiljö och förväntats kunna funka som vanligt de timmar jag är här (verkligheten för många som återvänder efter utmattningssyndrom). Alla är väldigt måna om mig här och det känns bra.

Och nu är det fredag.

PS. Njuter mer av helgerna nu när orken är bättre = barnen upplevs mindre krävande = helgerna blir roligare/lugnare.

PS2. För de som undrar hur upplägget ser ut så jobbar jag 2,5 timmar på måndag, onsdag och fredag eftermiddag. Tis och tors använder jag till att sova och vila upp mig. Oftast går förmiddagarna på jobbdagarna också åt till sömn. Har ett stort sömnbehov nu igen med cirka elva-tolv timmar i sängen pga trötthet, utmattning och sömnstörningar. Men jag är oftast inte utmattad hela dagarna varje dag längre och det är skönt.

Kommentarer inaktiverade.

