Min lilla gamerfamilj

Fredrik köpte en ny speldator i helgen. Detta för att det blivit allt mer trångt bland datorerna i källaren. Därmed fick jag hans skärm och grafikkort så att vi kan köra virtual realityspel på två datorer samtidigt. Molly fick min skärm och Fredriks gamla dator.

Molly är alltså nio år och har fått sin första speldator (hon har haft tillgång till gamla avlagda laptops ett tag men inte använt dem pga går ej att spela Overwatch på). Hon har dekorerat fint på databordet i sitt rum. ^^

Tack vare pratprogrammet Discord (som Skype fast smidigare) kan vi nu spela tre tillsammans och så sitter Molly på övervåningen och jag och Stella/Fredrik i källaren och spelar i samma lag. Det är jättekul! (Vi spelar även med Fredriks syskon och några kompisar.)

Stella som är fem år är förvånansvärt bra på Overwatch. Hon använder förvisso bara framåtknappen w (och backar/går aldrig åt sidorna), men hon får ihjäl en hel del fiender och har lärt sig att använda de olika specialförmågorna. Undrar hur grym hon kommer att vara när hon är 18 år som jag var när jag började spela first person shooterspel? 😀

I övrigt är jag och Fredrik betraktade som ”gamla” i gamingvärlden. Som nästan 34-åringar tillhör vi det äldsta skiktet i alla undersökningar. Men spelandet har ju ingen ålder och vi spelar på samma villkor som åttaåringar, artonåringar och tjugoåttaåringar.

Jag har en teori om att få över 40 år spelar såna här slags dataspel och det verkar stämma ganska bra. Men jag tror inte att folk slutar spela efter 40 utan att gränsen går någonstans runt de som är födda 1976-77. De som växte upp på 80-90-talet och framåt när de första datorerna kom växte liksom in i dataspelen naturligt. Så åldern på gamers kommer alltså stiga naturligt.

Det känns kul att vi har en hel liten gamerfamilj som kan spela tillsammans. Stella skojar ofta om att ”nu är du min mamma och jag är ditt barn!” när jag spelar Ana och hon Pharah (mor och dotter i dataspelet).

Stella får nog dock vänta med en egen speldator ett tag till. (Och ett eget spelkonto. Hon får låna våra konton och spela mot A.I/botar tills hon blir bättre. (Oftast vill man inte låna ut spelkontot eftersom statistiken rubbas.))

One Response to Min lilla gamerfamilj

  1. christerhansson skriver:

    Jag missade möjligheten att bli en gamer när det tåget startade och kan sakna den kunskapen eller erfarenheten.

    Låter mysigt att ni har det gemensamt i familjen 🙂

    Liked by 1 person

