Som om jag blivit dumpad

6 mars, 2017

Jag tänker att detta med att bli uppsagd pga arbetsbrist är litegrann som en skilsmässa. 

Man vet att relationen inte varit perfekt men man trodde att det ändå skulle hålla ett tag till. 

Men så kommer dödsstöten ur det blå och partnern vill göra slut. Man blir chockad och ledsen. Känner sig sviken. Måste ställa om hela sitt liv.

Sen börjar man tänka på friheten och att man kanske skulle föreslå en dejt med den där trevliga personen man haft ett gott öga för. Man ser en positiv men något oviss framtid.

Sen kommer bodelningen (och som tur är har jag fått jättebra hjälp av facket och sluppit förhandla själv!) och det diskuteras fram och tillbaka för att få till en bra fördelning. 

Man blir deppig och bitter när man inser att exet går vidare i sitt liv och gör roliga saker med andra personer. Man vill stänga av alla sådana bilder på Instagram men inser att halva bekantskapskretsen antingen umgås eller har umgåtts med exet och att man inte vill förlora dem för att slippa se vad exet hittar på.

Det känns som ett knivhugg i hjärtat när ens gamla kompis hjälpt exet att förhandla bort en ur sitt liv. Hur kunde hon! (Men det är ju hennes jobb.)

Exets mamma messar och beklagar sig och vill göra allt för att hjälpa mig i framtiden. 

Kompisen fortsätter hänga med exet och man har lust att säga åt hen att sluta med det bara för att jag inte kan göra det längre. Välj mig eller exet!

När skilsmässopapprena är påskrivna och nyckeln till huset ska lämnas in så bara gråter man, för nu är det så definitivt. Ingen återvändo! Och man fick inte vara med och bestämma själv. 

Man försöker fokusera på framtiden med sin nya partner men ideligen ploppar tankar upp på exet. Snurriga känslostormar av besvikelse, sorg, ilska och bitterhet. Varför var det tvunget att bli så här!?

Det hade varit lättare om jag gjort slut med exet först.

Ps. Jag har aldrig fått mitt hjärta krossat och har aldrig blivit dumpad av någon på riktigt så jag vet inte hur det känns. Men jag finner ändå en del likheter med vad jag har fått berättat för mig.


Tråkig nätshopping

6 mars, 2017

Båda barnen lekte med kompisar hela dagen idag så det var ett givet tillfälle att slöa i soffan med F och göra tråkig internetshopping (som jag våndas för under mer upptagna dagar. Så tråkigt!)

Så idag har jag beställt dessa lite udda grejer:

  • Tre t-shirtfärger så att jag kan göra fler Overwatchtryck till mig och barnen. (Har bara hittat rätt sort i en enda nätaffär.)
  • Carefresh dammfritt strö till småråttorna. Amanda verkar vara allergisk/dammkänslig eftersom hennes ögon inte ser helt krya ut. Hoppas nytt strö ska funka. 
  • En fantastisk t-shirt med Overwatch och da Vinci-motiv! Kan det bli bättre? (Är ett stort fan av båda.) Denna köpte jag från USA så F fick beställa. Brukar inte handla från utlandet, en mental spärr för mig. F ägnade tiden åt att leta reda på den ultimata laptopen till mitt nya jobb. Gött att han som gillar att läsa om teknikprylar kan göra den researchen åt mig. (Själv tycker jag att nästan all shopping är ångestframkallande eftersom det kan bli fel, det kan finnas ett bättre pris/urval nån annanstans och att det alltid känns som slöseri med tid att surfa runt.) Gött att jag fick ordnat dessa surdegar idag (utom tröjan då, den blev jag tipsad om igår.)

Vikten av arbetsbord

6 mars, 2017

Det är ju lite roligt att starta upp ett nytt arbete också. Åtminstone när man får fundera på de där roligare delarna av det, som t ex var man ska sitta/stå och hur det ska se ut där. 

Jag kommer ju att jobba kreativt och då vore det gött med en plats med fin utsikt/omgivning. Är inte jättesugen på att sitta i vår källare/arbetsrum a.k.a. bunkern. Det är ett perfekt ställe för data/vr-spelande (odlande, badrum, tvätta, förråd osv.) men inte lika kul för kreativa arbeten. 

Så jag funderar på att fixa ett fällbart ståbord/bord till Stellas rum så att jag kan realisera min dröm om en skrivarlya framför fönstret i husets soligaste rum. Bara dagtid dock, det ska gå lätt att ställa undan så att hon kan leka där (vilket hon gör typ en gång i veckan när det kommer en kompis, host host). Ett sånt här simpelt men funktionellt bord kanske?

Så kan jag ställa det bakom en dörr eller i en garderob när det inte används. 

En annan idé jag haft länge är att byta plats på sovrummet och Stellas rum. Sovrummet är typ 12 kvm medan Stellas rum är ca 5 kvm. Känns ganska orättvist eftersom hon har större behov av golvyta än vad sängen har. (Mollys rum är 9 kvm med loftsäng och platsbyggt databord så hon får bo kvar eftersom hon snart är tonåring.)

Vi får precis plats med sängen i lilla rummet och då kan vi ha vägghyllor istället för nattduksbord. (Jag är av åsikten att jag inte vill ha något stort master bedroom när jag bara ska sova där (utom nu när jag vilar som sjukskriven). Känns väldigt dåligt utnyttjat om man bor litet och har möjlighet att prioritera om. (Vår säng är 160 cm bred.)

I så fall kan jag ha ett litet skrivbord framför fönstret i Stellas nya rum och så kan vi dela på det. (Bara lyfta ut laptopen så kan hon pyssla där om hon vill.) (Min upplevelse är att barn sällan använder sina skrivbord innan de är åtminstone lågstadiebarn och att de även efteråt gärna sitter i köket, men äh. Jag satt jättemycket vid bordet i mitt rum när jag var liten (mvh introvert)).

Sen kan jag ju alltid sitta i soffan, fåtöljen eller vid köksbordet som jag gör nu. Men jag gillar verkligen trädgårdsutsikten från ovanvåningen så det vore perfekt med ett bord där. 

En sån här funderar jag också på. I källaren har jag en klumpig lösning på ståbord där datorn står på kartonger som får lyftas upp och ner. 

Skulle vilja ha en sån här:

Freedesk

Den kan justeras från platt till ståhöjd ungefär som en strykbräda. Genialt! (Jag och F delar ett två meter långt databord och han vill sällan stå upp när vi spelar dataspel.) (Vi har kikat på att skaffa varsitt bord men det får knappt plats och blir inte lika enhetligt.)

Sen ska jag nog jobba på Fredriks kontor någon gång i veckan. Det ligger mitt i stan och de får tillträde i maj. Har planer på att ”gosa in” min plats med krukväxter, foton osv. (Precis som nu minus krukväxterna.) (Fredrik sitter mycket hos kund så vi kommer inte hänga ihop hela dagarna.)

Det är kul att planera!


