Andra dagen på nya jobbet

Det är andra dagen på mitt nya jobb som frilansande skribent/kommunikatör/copywriter och jag trivs. Skillnanden från mitt gamla jobb är ändå inte enorm, titta, vi har samma tekoppar! 😉

Nä, men skillnaden är stor. Det är roligare att jobba åt sig själv än åt några rika gubbar utomlands (ägarna). Jag förstår verkligen att inte alla kan, vågar eller vill bli (något så när) egenföretagare och det beror väl ofta på brist på trygghet och den ekonomiska faktorn (och att många yrken är svåra att starta eget inom).

Jag är priviligerad i och med att min mans företag går väldigt bra pga enorm brist på it-ingenjörer i Sverige (jobbtips!). Nu har jag dessutom fyra-fem betalda månader framför mig eftersom jag fått avgångslön och är arbetsbefriad under min fyra månader långa uppsägningstid (avräkningsfritt). Så jag behöver egentligen inte dra in ett enda öre och vi kommer ändå ha det mycket bättre ställt än under mina 2-3 år som sjukskriven med sjukpenning (som låg på 65% av min lön).

Så jag vågar.

Det har till och med kommit sig så att jag är tillfälligt friskskriven fram till sommaren eftersom lönen överstiger sjukpenningen jag skulle fått annars. Så jag kommer alltså ansöka igen i sommar. Det innebär också att jag inte behöver oroa mig över hur mycket eller lite jag jobbar nu eftersom det inte finns några gränser längre. (När jag får sjukpenning måste jag jobba 25, 50 eller 75%, dvs. 7,5, 15 eller 22,5h per vecka eftersom min SGI ligger på 30h/v.) Min SGI är skyddad så länge jag har avgångslönen. Skönt!

Så nu får jag verkligen chansen att testa hur mycket jobb jag klarar av utan att bli tröttare igen. Planen är 2-4 timmar per dag om jag jobbar hemifrån (kortare när jag är ute på vift eftersom resan och mötet med nya miljöer dränerar min energi).

Min allra första arbetsuppgift är att skapa mitt eget produktblad (som ett slags cv). Passar ju bra eftersom jag då får visa vad jag går för när det kommer till tydliga och lättillgängliga texter och layout.

Det var länge sen jag kände att jag ville jobba kvällstid eller med glädje såg fram emot att börja jobba. Jag tror att det här kan bli jättebra för mig. Jag har ju drömt om att jobba med att skriva sen jag var liten.

De fallgropar jag ska undvika är stress, tighta deadlines, för mycket säljande (har planer på att få hjälp med införsäljning) och för mycket tid hos kunder (pga introvert). Men eftersom jag inte är i ekonomiska trångsmål så har jag råd att tacka nej till uppdrag. (Väldigt priviligerat, jag vet! Jag är ytterst tacksam! Men samtidigt har jag inte råd att deala med min hälsa.)

PS. Inte lika ledsen längre, men lite bitter.

 

Kommentarer inaktiverade.

