En spänd kropp

Låg vaken två timmar i natt pga spänd och kunde inte slappna av i kroppen. Till slut blev jag tillräckligt klar i huvudet för att ta en värktablett. Det brukar få kroppen att komma till ro.

Varför detta då?

Jo, det är snart dags för avslut med mitt förra jobb och det känns jobbigt. Mailade med min chef igår och hon ska ringa idag. Det finns så många frågor som jag vill ha svar på. Jag kan inte riktigt komma till ro och känslan av orättvisa är stor. Jag accepterar att jag blev uppsagd, men jag har inte alla fakta än varför jag inte kan se alla handlingar som rimliga (angående turordningregler och varför företaget agerat så här). Hoppas på closure snart. Nästa vecka ska jag och en annan uppsagd kollega i teamet dit och säga hejdå över lunch eller fika. Känns jobbigt. Vill inte gråta. Hade helst sluppit avtackning. (Gillar inte att stå i centrum och ännu värre när det inte var mitt beslut att lämna. Finns inget positivt alls i ett sådant möte. (Men vill vara snäll mot kollegorna som har frågat efter mig.))

Det andra jobbiga är det nervösa i att stå inför att få ett uppdrag. Jag har redan fått ett internuppdrag inom företaget där jag jobbar, men nu är ju målet att bli anlitad som konsult.

Agenten/rekryteraren jag träffade i torsdags hade massor av uppslag så jag väntar så smått på att han ska ringa. Har även andra trådar ute. Nu gäller det mest att matcha uppdrag med mina krav på 30-40% arbetstid och mestadels hemifrån. (Men jag har ju fyra månaders avgångslön så rent ekonomiskt är det lugnt.)

Men som trygghetsnarkoman mår jag inte så bra av att inte veta hur framtiden blir. Hamnar jag ute på något megastort företag, ska jag göra smågrejer åt en liten firma eller blir det sysslolöshet i flera veckor eller månader?

Det är ju egenföretagarnas/frilansarnas ständiga huvudvärk det där, så jag är på intet sätt unik. Det är tur att Fredrik har en stabil inkomst, annars hade jag inte vågat.

Men å andra sidan är mitt enda andra alternativ att bli deltidsarbetslös eftersom det nog blir väldigt svårt att hitta ett företag som anställer mig och låter mig jobba 36%…

Är väldans trött idag trots sovmorgon. Inte så konstigt kanske. Men kom iaf långt i ljudboken Pojken som byggde egna världar som handlar om en pappa till en högfungerande autistisk 8-åring. De kommer inte så bra överens fram tills de hittar varandra genom dataspelet Minecraft. Jag bara tänker låg-affektivt bemötande och bekräftande kommentarer hela tiden när jag lyssnar på deras dialoger. Fasiken, det skulle gå så mycket lättare för pappan om han bara lärde sig kommunicera. Låg-affektivt bemötande är superbra och särskilt viktigt i mötet med barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Och att validera/bekräfta sina medmänniskor i deras känslor är viktigt för alla. Helt revolutionerande för mitt föräldraskap!

Kanske får ta en te eller nåt så att jag piggnar till.

 

 

Kommentera

