Friskare än på länge

Nästan 2,5 år sen jag blev heltidssjukskriven och 3,5 år sen jag bromsade in på deltid så känner jag nu att det finns balans i mitt liv.

Det fanns ork över i somras men mellan oktober-december när jag började arbetsträna gick all energi till jobbet. 

Nu har jag trappat upp arbetstiden och jobbar normalt sett cirka tre timmar om dagen mot tidigare 2,5h tre dagar i veckan. Och det finns energi över!

Nyligen har jag börjat sova mindre än 9-11h per natt och kan vakna redan vid halv tio trots att jag somnat först ett. 

Jag kan hålla igång och vara upprätt 4-5h dagtid om jag vilar nån timme efter 16. Är sällan hjärntrött längre. 

Orkar träna flera dagar i veckan och nu är blir det mer än lugn yoga – kör både konditionsträning och lättare styrketräning.

Det känns helt fantastiskt! Jag har repat mig. Tagit ett skutt!

Jag har tre teorier till att det blivit så här just nu:

  1. Bränner inte längre en massa energi på att åka in till stan och sitta i kontorslandskap 2-3 gånger i veckan.
  2. Tiden går och hjärnan läker.
  3. Belastningen är alltid mindre på våren när det inte är släktkalas, avslutningar och en massa saker som ska firas hela tiden. Juni, augusti, oktober och december är väldigt intensiva för oss och jag hinner knappt återhämta mig där emellan. Februari-maj är min bästa tid på året rent energimässigt. 

Det handlar också om positiva och negativa spiraler. Vi påverkar varandra som familj, oro och ångest dränerar, bråk och dåligt tålamod dränerar och dåliga vanor pga ingen ork dränerar. När de bra perioderna kommer kan jag förebygga problem och få till bra spiraler. 

Men idag t ex har jag inte orkat jobba mer än nån timme eftersom jag har sömnbrist och utmattad. Men jag vet ju vad jag behöver, så det blev en dag i sängen. Ingen fara med det, bakslag kommer titt som tätt. Jag lyssnar på min kropp och arbetar med randiga dagar – vila med jämna mellanrum oavsett om jag tror att jag behöver det eller ej.

Mina förhoppningar om framtiden är större än på flera år. Vågar hoppas på en heldag på Legoland inom nåt år och att jag ska kunna jobba 56% innan året är slut (4,5h per dag). Snart kanske jag t o m klarar både en jobbdag på tre timmar och att gå iväg och göra något på kvällen?

Kommentera

