En arbetsvecka

Snart är första arbetsveckan med riktiga arbetsuppgifter till ända. Detta har varit en mycket dålig vecka arbetsmässigt, men det beror på utomstående händelser* och jag har fått prioritera min hälsa framför arbetstimmar. Min hälsa kommer alltid först, har inte lust att vara sängliggande två år till.

* = intensiv helg, Fredrik var på möte hela tisdagskvällen och jag fick ta allt själv, onsdagens strul, massa oförutsedda händelser och annat dränerande.

Loggar mina arbetstimmar i Toggl och det är både tydligt och lite stressande eftersom jag får svart på vitt hur många timmar jag lägger. Men bra ändå för snart kommer jag att kunna se hur mycket tid jag egentligen orkar med som deltidssjukskriven. Så här ser statistiksidan ut (och fredagen är inte slut än). Dessa timmar är alltså netto netto. Jag loggar ut om jag tar pauser som jag kanske hade tagit med på förra jobbet.

Denna vecka har jag suttit med en internuppgift för företaget där jag är anställd. Ska göra rapportmallar i InDesign till en stadsarkitekt. Har därmed googlat översiktsplaner, detaljplaner och bostadsförsörjningsplaner för att samla inspiration. Kan ju säga att kommunerna runt om i Sverige inte prioriterar design och layout när det kommer till dessa trycksaker. ^^ Nu har jag kommit fram till själva layout/designstadiet och det är väldigt roligt.

Om vi jämför med mina tidigare arbetsuppgifter så är skillnaden milsvid. Där satt jag ofta och gjorde rent av dödstråkiga uppgifter. Om jag hade tur kändes de tillfredsställande, men de var ytterst sällan roliga. Känner mig väldigt lyckosam (och privilegierad) som numera kan jobba med något jag tycker är roligt.

När det gäller mitt gamla jobb så har jag pratat ut med min chef och fått reda på den egentliga anledningen till att just jag och en annan kollega i teamet sades upp. Ägarna har valt att gå en smalare väg i framtiden och därmed finns ett nytt krav på en viss teknisk kompetens som jag och kollegan inte har. Jag hade åkt ut ändå som näst sist in ifall de hade gått enligt turordningsprincipen men nu åkte alltså jag och nummer fyra framifrån.

Men det känns rimligt. Min chef stred väldigt hårt för att inte behöva mista oss och hon tycker väldigt illa om beslutet. Så under omständigheterna känns det okej. Känner mig inte så bitter längre. Vi ska på avslutningslunch med teamet på måndag. Tycker att det är rätt illa att vi inte får ha någon riktig avtackning med hela kontoret så som de som slutar frivilligt får, men å andra sidan hade jag ändå avsagt mig det pga introvert och gillar inte att stå i centrum. Men jag hade föredragit om alternativet fanns. Nu känns det som att vi spolas ut med bakvattnet.

När det gäller nya kunder så är det ju oftast lite segt i början, men jag har fått höra från agenten jag träffade förra torsdagen att (åtminstone) ett företag är intresserade och att de skulle återkomma. Vi får se, vi får se. 🙂

Sen drömmer jag nästan varje natt att jag är i nya hus/lägenheter och hittar rum med fantastisk utsikt. Jag börjar planera mitt arbetsbord och att jag ska sitta där och skriva. Det motsvarar verkligheten eftersom jag funderar på hur jag ska lösa mitt arbetsbord. Just nu sitter jag i soffan eftersom jag är så trött/utmattad, men stundtals och längre fram kommer jag vilja ha ett riktigt (stå)-bord och då vill jag ha utsikt över trädgården. Och det där med att hitta nya rum/lägenheter handlar om nya möjligheter i livet. Och det har jag verkligen.

Kommentarer inaktiverade.

