Jag har blivit sämre igen

Jag har ett bakslag. 

Jag har varit helt krokig i huvudet nån vecka nu. I tisdags när vi gick ut från Göteborgsoperan (kollade på Hair!) så rotade jag i väskan efter mössa och vantar. Sa förfärat till de andra att jag nog tappat mössan och då klappade F på mitt huvud och sa att jag redan hade den på mig…

I dag kände jag mig helt korkad hela kvällen och eftermiddagen och jag behövde göra avslappningsyoga för att komma ner i varv.

Jag har alltså kognitiva problem som jag inte haft på 1-2 år. Jag trodde att jag var förbi det stadiet.

Men det har varit pressat för mig de senaste två månaderna med avsked+facklig förhandling, uppstart av frilansverksamhet och sen allt annat som händer hela tiden i den här familjen ovanpå det. Jag har dessutom försökt trappa upp från 7,5 till ca 15h/vecka och har börjat jobba varje dag.

Jag har hanterat omställningen och alla känslor riktigt bra i jämförelse med tidigare och känner mig mer mentalt frisk och stabil än någonsin tidigare, men min kropp är fortfarande utmattad och nu har jag sett var gränsen går.

Så jag ska ta ledigt några dagar och vila. Sluta organisera och planera. Ta det lugnt med intryck och sänka förväntningarna på mig själv. Fortsätta fokusera på sömn, mat och rörelse. 

Såna här bakslag fungerar som påminnelser för vad det är jag försöker undvika. Får inte bli alltför entusiastisk, för jag är långt ifrån frisk.

Men det är bra att jag direkt lägger märke till signalerna så att jag kan bromsa i tid.

One Response to Jag har blivit sämre igen

  1. christerhansson skriver:

    Bra att du uppmärksammar signalerna.

    Liked by 1 person

