Surt om det där med skollov

5 april, 2017

Alla dessa lov, vad ska de vara bra för? Skönt när man går i högstadiet/gymnasiet kanske när man som elev kan ta hand om sig själv och hitta på egna saker, men ett ständigt stressmoment för föräldrar.

Många barn verkar ha pensionerade släktingar* som gärna har dem en hel vecka på raken, eller möjligen ett storasyskon som kan ta hand om sitt lågstadiesyskon medan föräldrarna är på jobbet. Eller så jobbar alla som lärare och kan ta lov samtidigt som sina barn. Ja, jag vet inte.

  • = våra föräldrar är mellan 56-60 år och när de väl går i pension behöver våra barn inte barnvakt längre. Fs mormor har varit väldigt behjälplig men hon fyller 80 år i sommar och vi kan ju inte utnyttja henne hela tiden.

Vi har inget emot fritids och brukar i regel skicka dit Molly alla de lovdagar utom 1-2 dagar som gammelmormor tar henne. Fritids brukar vara jätteduktiga på att hitta på bra saker på loven, men problemet är ju att inga barn är där!

Så här skrev jag på instagram angående höstlovet.

2017-04-05 14_16_33-Sara (@ampiloppen) • Instagram photos and videos

Är det roligare för Molly att sitta med sina föräldrar på jobbet än att leka och ha kul på fritids? Ja, om det bara är typ två barn där samt barn från andra klasser som hon inte känner.

Men det blir ju en självuppfyllande profetia att det är tråkigt på fritids om alla tror det och anstränger sig för att barnen inte ska behöva vara där. (Nu pratar jag givetvis bara om de barn som har rätt till fritids).

Nu på påsklovet samkör vi med svärfar eftersom han är hemma med sina två skolbarn när hans fru är på Bali. En dag skulle Mollys faster S som är 11 år komma hit och en dag ska barnen till dem. Sen ska gammelmormor ta dem en dag och svåger M som är 15 år skulle eventuellt hitta på något med Molly en dag.

En jobbig grej för mig är att de där lovlapparna alltid kommer så tidigt. Fredrik får sätta sig och ringa runt och vi lämnar in en lapp som säger att Molly är ledig 1-2 dagar. Men sen när lovet väl börjar så kommer fler släktingar på att de ska ta Molly och då uteblir hon plötsligt från fritids.

Det känns så himla onödigt att fritids inte kunde fått reda på det med en gång och jag får dåligt samvete för att de lagat mat till henne samt planerat resurserna utifrån lovlapparna. Samtidigt kan jag ju inte gärna stoppa släktingarna när de hittar på roliga aktiviteter med barnen.

Men det hade ju varit kul om de kunde bestämma sig innan lovlappen ska in.

Jag längtar tills Molly är stor nog att reda sig själv på hemmaplan så att hon slipper fritids på loven. Hon fyller ju 10 år i höst, så det är väl ganska snart.

Nä, just det ja, för nu börjar Stella skolan snart och då har vi 4-5 år till av detta lovtrassel. GAH!

PS. Så småningom kan ju Molly se efter både sig själv och Stella. Men ändå…

Dagens bragd

5 april, 2017

Behövde hämta ut medicin så jag gick till apoteket efter förskolelämningen. 

Normalt sett under mina utmattade dagar åker vi spårvagn en hållplats till förskolan och sen går jag hem (ca 1,3 km totalt). Men sen någon månad har både jag och Stella börjat orka gå den sträckan, så nu går jag minst 2 km per dag (2,4 om jag hämtar Molly vilket jag oftast gör). 

Idag skulle jag då dessutom till apoteket som ligger åt andra hållet. I normala fall hade jag åkt spårvagn två eller en hållplats mellan förskolan och apoteket eftersom sista sträckan mellan ändhållplatsen och apoteket kan vara jobbig nog. Dessutom brukar jag behöva åka en hållplats hem efteråt. 

Men idag gick jag! Hela vägen! 3,5km!!!

Känns bra med extra många utropstecken där.

Jag gick alltså 3,5 km!! Det tog en hel timme. Men jag gick hela vägen själv utan spårvagn.

Och då ska ni veta att min stadsdel är väldigt kuperad. Det lutar alltid åt något håll typ. Både mitt hem och förskolan ligger på ett berg. 

Men jag klarade det!

Hoppas att kroppen mår bra av det. (Tidigare har jag blivit extra utmattad av motion, men nu har jag kommit så pass långt i tillfrisknandet att motion snarare börjar göra gott.)


