Mariga situationer

Drömde att jag panikpackade för att kunna köra hem från ett ställe jag inte ville vara kvar på. Senare skrev jag även på min c-uppsats (som jag i själva verket gjorde 2005-2006, tuffa minnen hänger kvar hörni!) och tappade bort min cykel. (Har inte ens en cykel längre.)

Vadan dessa fasansfulla drömmar då?

Jo, igår gick vi på stå-uppshow med David Batra tillsammans med svåger+svågerfru, svärmor och Fredriks moster med sambo (julklappar från svärmormor). 

Jättekul grej, jag ÄLSKAR standup. Problemet var bara att vi skulle sitta på rad 2. 

Man sitter inte på de första raderna på standup om man inte vill prata inför hela publiken och eventuellt bli förlöjligad… 

Jag satt på rad 2 på Draken när Måns Möller körde sin show för några år sen. Det var en två timmar lång pina där jag försökte sjunka ner i stolen och inte skapa ögonkontakt. (Men han var rolig!)

I alla fall.

Detta var en provföreställning i en mindre lokal i Kungälv. Batra ville alltså testa sina skämt på oss innan den riktiga turnén. Han hade t o m manuspapprena med sig som ha bläddrade i för att se så att han inte missade något. 

Men detta till trots var han fantastiskt rolig som vanligt och jag skrattade hela tiden.

Men tillbaka till det där med rad 2.

Salen var uppbyggd lite som en mindre föreläsningssal och rad 1 var nedsänkt i golvet. Rad 2 låg alltså precis i rätt höjd för scenen och stolsryggarna framför slutade i knähöjd. (Ingenting att gömma sig bakom alltså.)

Ännu värre var att det var typ 1,5 meter fram till scenen och vi hade platser precis framför. (Svågerfrun tre säten bort satt rakt framför mikrofonen (!) och ville byta plats med mig.)

Jag ville typ lägga mig på parkettgolvet bakom min plats eller sätta mig någonstans på golvet långt bak (men det hade ju varit än mer uppseendeväckande och är det något man inte vill som standuppublik så är det att dra komikerns uppmärksamhet till sig…)

I alla fall. Showen drog igång med en uppvärmare i form av Kungälvs lokala standupkomiker som direkt gick på personen bredvid mig (min man) (!!!). Han fick svara på ett antal frågor genom numret och bli förlöjligad. (Stackarn!)

När Batra kom in gick han på ett par på rad fem (!) som direkt erkände att de medvetet satt sig längre bak men att det tydligen inte hjälpte (stackare!). Som tur var blev de inte särskilt förlöjligade.

Jag försökte resten av showen se sådär ointressant och neutral ut för att inte dra uppmärksamheten till mig. Inte helt lätt när jag satt rakt framför honom… Vågade knappt ens ha armarna i kors!

I slutet av showen pekade han ut de två personer som satt precis framför mig (gulp!) och sen ytterligare tre personer direkt bredvid som skulle vara med på ett litet teaterstycke. Jag ville bara sjunka ner på golvet och lösas upp i småbitar.

Men jag klarade mig!! Lättnaden!

Aldrig mer plats långt fram… (Sa jag iofs efter Måns Möllershowen också. Måste pränta in detta i släkten som köper presenter, grrr!)

Kommentera

