Stor ommöblering

Galen dag idag! Satt uppe till halv två igår och diskuterade hur vi ska optimera rummen i huset. Stellas rum är för litet och sovrummet är det största rummet på övervåningen. Samtidigt sover Fredrik i Mollys loftsäng sedan några år och det är lite trångt som ni förstår. (Vi delar på oss för att vi dels har olika läggtider och dels sover bättre med varsitt barn istället för trångt i sängen/alla fyra/barn som går upp på nätterna.) Men sen kom vi på hur vi skulle göra.

Jag blev så pepp på ommöbleringen att jag knappt kunde sova. Ville göra nu! 

Gick upp redan vid sju trots att jag bara sovit 4-5 timmar (hej kortisol/adrenalin/rus!). 

Stella blev jätteglad och vi hjälptes åt att bära ut alla hennes grejer så att sängen kunde flytta dit. Sen gjorde vi ett lekrum i gamla sovrummet. Så nu har hon cirka 12 kvm istället för 5 kvm. Rätt stor skillnad…

Mollys rum gör vi om till ett tweenierum utan en massa leksaker. Molly får vara med och leka i lekrummet istället. Därmed kan vi skänka bort den stora expedithyllan och ställa in en smalare Billybokhylla för böcker och nördfigurer/actionfigurer m.m. 

Under loftsängen ställer vi en ny säng till Fredrik och så kan de sova som i våningssäng. Dagtid kan sängen funka som soffa eftersom vi har stora kuddar som ryggstöd. Sen har hon sin speldator på skrivbordet och gerbilburen i hörnet.

Vi ägnade tre-fyra timmar till att möblera om, rensa, bära ner en skänk till källaren (svågern ska få den), flytta mörkläggningsgardinen osv. 

Sen åkte vi till Ikea också (!!!). (Vi det här laget gick jag på ren adrenalin eftersom jag tyckte att det var så roligt. Hade aldrig orkat både och, normalt sett.) 

Köpte en säng till F, matta till Mollys rum (Mollys gamla hamnade i nya sovrummet), vi kikade på legoförvaring och köpte en bokhylla. Det blir nog en stringhylla till Stellas rum. För legobyggen.

Och inte nog med detta så hann vi dessutom röja upp inför städerskan som kommer hit i morgon. 

Galet!

Men jag gick och lade mig direkt när vi kom hem och sov mellan 18-20 (tur att jag aldrig blir sådär tidsförvirrad när jag sover dagtid längre). Sen nattade jag. Väldigt trött.

Vill så gärna visa vilken enorm förändring det blivit men vill få ordning på det sista först. Bokhyllan och sängen körs hem i morgon och tavlorna ska upp på väggarna. 

Här kommer en mittemellanbild på nya sovrummet när vi tömt ut det mesta av Stellas grejer. 

Jag älskar det nya sovrummet. Det är litet men känns så harmoniskt. Har ända sen vi flyttat hit tyckt att detta rum är det bästa rummet trots storleken, pga att det känns harmoniskt och är så ljust. Fin utsikt över trädgården. Vill göra om till arbetsrum längre fram (när barnen flyttat/har andra behov?).

Barnen var fantastiskt glada, hjälpsamma och medgörliga hela dagen. Till och med på Ikea! De blev riktigt nöjda med sitt nya lekrum med flera fria kvadrat till legobyggande på golvet. (I förra rummet fanns cirka 1,5 kvm fri yta på golvet.)

Det känns helt rätt att prioritera om så att barnet med störst lekbehov får det största rummet. Det där med master bedroom förstår jag mig inte riktigt på. Man ska ju bara sova där! (I nuläget kan vi inte gå runt sängen, men det gör ju inte så mycket eftersom Stella ska ligga in mot väggen. Vi får ställa sängen annorlunda längre fram.)

Ps. Vi har bott här i 3,5 år och när vi flyttade hit var Stella knappt två och lekte mest i vardagsrummet. Men nu har hon kompisar hemma ganska ofta och vill leka mer i sitt rum.

One Response to Stor ommöblering

  1. Kronärtskocka skriver:

    Vilket jobb! Heja er!

    Liked by 1 person

