Vad gör jag hela dagarna egentligen?

Jag har funderat mycket på vart tiden tar vägen. Varför hinner jag bara jobba 1,5-2 timmar per dag?

Nördigt excelfreak som jag är började jag kartlägga dagarna i tidtagningsprogrammet Toggl (som jag använder när jag jobbar). Jag loggade tiderna för varje aktivitet och uppskattade min sömn utifrån hur långt jag kom i ljudboken (som jag lyssnar på när jag ska somna).

Nu har jag klockat mina aktiviteter i fem arbetsdagar och det känns som att det kan ge ett bra snittvärde för hur mina vardagar ser ut.

sängen

Som vi ser på bilden ovan ligger jag i sängen lite mer än hälften av mina 24 timmar. Jag sover i snitt 9 timmar, vilar omkring 2,5 timmar och försöker somna/somna om drygt 1 timme per dygn. Cirka 12-13 timmar i sängen mot normala 6-8,5 för vuxna (inkl. insomning).

När vi tittar på mina basbehov som förutom sömn och vila innebär hygien och äta så ligger det på nästan 15 timmar tillsammans. Då har jag cirka 9 timmar kvar till sånt jag kan styra över själv.

basbehov

Om vi sedan slår ihop det med sånt jag måste göra för att få ihop vardagen, t ex hushållsarbete, ta hand om barnen, kvällsrutiner, nattning, hämta/lämna osv. så hamnar vi på ca 74% eller 17 timmar per dygn (drog bort lite för leka med barnen, eftersom det inte är nödvändigt).

nödvändigt

Sist men inte minst har vi den sista kvarten. Alltså sånt jag själv kan bestämma över. Här hamnar socialt umgänge (främst med Fredrik), blogga, läsa, träna, dataspel/TV osv. (Har ägnat ganska mycket tid åt dataspel denna vecka pga att det är ett särskilt event i Overwatch så att man kan vinna skins till sina figurer. Spelar normalt sett inte varje dag, så socialt-tårtbiten skulle kunna vara lite större.)

…ja, men se där! Där ligger ju en grön Jobba-tårtbit om 9% också. Den som i normala fall hade upptagit ungefär en tredjedel av tårtan.

Men som deltidssjukskriven i utmattningssyndrom så kan jag inte ta av någon annan än den tid jag har tillgänglig, sedan allt nödvändigt är gjort (så är det för alla). Och om era tårtbitar med nödvändigheter kanske utgör drygt halva tårtan (sömn+äta, natta ev. barn, laga mat osv.) så hinner ni gott och väl arbeta 6-9 timmar per dag. Men det kan inte jag.

Jag har funderat på om jag har några tidstjuvar som jag skulle kunna skära bort, men det enda jag anser överflödigt är somna om-tiden, så familjen har fått börja fokusera på att inte väcka mig så mycket när de går upp på morgonen.

Jag surfar ju aldrig på icke-vilotid så där går det inte att skära. Och i övrigt är jag effektiv/rationell när det gäller att äta, göra i ordning mig, laga mat osv. Inget där tar onödigt lång tid. 

Jag skulle ju kunna jobba lite mer på kvällen efter åtta eller halv tio om jag nattar, men jag tycker nog ändå att jag borde ha rätt till en 2-3 timmars fritid per dag till att umgås med Fredrik och få göra roliga saker. Annars förstår jag inte hur jag ska kunna bli frisk. Hade snarare blivit deprimerad. (Har levt så under andra perioder i mitt liv, t ex när Stella var liten och jag och Fredrik fick 10-30 minuters barnfri tid varje kväll efter att barnen somnat och före jag skulle lägga mig för att orka gå upp. URK!) (Jag gör bara saker från sista kvarten (exkl. jobba) på kvällstid efter sju.)

Så nä.

Det är väl vilan och sovandet som måste ner om jag ska få tid att jobba mer. Dvs. det där som utmattningssyndromet styr helt. Jag kan alltså inte rationalisera bort min sjukdom utan måste invänta friskare tider.

Dammit!

Ps. Men nu vet jag iaf att jag verkligen gör så gott jag kan. 

Kommentarer inaktiverade.

