En ovanligt bra lördag

30 april, 2017

Idag var en ganska fantastisk dag för mig som utmattningssjuk. Ni kanske tycker att det låter som en helt vanlig dag på helgen för en barnfamilj, men så är det inte för mig. (En vanlig helgdag för mig är att familjen åker hemifrån vid lunch (strax efter jag vaknat) för att F inte orkar underhålla barnen mestadels själv en hel dag, så hans släktingar får hjälpa till, och sen kommer de hem lite innan läggdags. En tråkig ensam dag alltså, för jag orkar ju inte hitta på något kul eftersom jag är sjuk.)

I alla fall.

Idag har jag gjort dessa fantastiska saker:

  • Gått upp redan 8.15 eftersom jag inte kunde somna om efter barnväckningen. Barnen sa att de ville ha trolldeg och att de ställt karamellfärgerna på bänken. Och istället för ”nä, jag orkar inte”, så gjorde jag och Stella trolldeg (för första gången!) och vi degade en hel timme innan jag lade mig igen. Jag hann dessutom även 1. göra snygga frisyrer och 2. ge dem frukost. 
  • Tagit med ungarna på utflykt (!) ner till Björnplan som ligger nån halv kilometer bort. Har längtat hela veckan efter att få cykelträna Stella på öppna ytor där hon inte riskerar krock med bilar eller staket (vi bor på en trång återvändsgata). Så Stella lärde sig cykla (!) (dock ej bromsa och starta) och Molly fångade Pokémons. Sen gick vi till en lekplats (!) och vi var ute typ en hel timma! Och Fredrik fick vara själv hemma. Det händer typ bara när jag tar med barnen hem till min kompis S en gång i kvartalet.
  • Lagat god mat av färskpotatis och primörer! Massa goda grönsaker och sparris!! (Så nu stinker mitt kiss metalliskt. Dålig bieffekt, särskilt för oss som både har genen som gör att det stinker och den andra genen som gör att man kan känna lukten. Bläk!)
  • Vi ritade såna där följetongsteckningar när man viker ner och skickar vidare. Hela familjen! Jätteroligt!
  • Spelade brädspel med barnen.

Och så hann jag vila minst tre timmar också.

Det är så sällan vi är hemma allesammans. Två i familjen blir så rastlösa av det. Och jag fattar ju att det är jobbigt för F att underhålla och greja hela dagen. Han får ju ingen ro till att göra sina grejer. (Och nu pratar vi inte om en kort period utan 3-3,5 år!) Men idag fick han det! 

Något som var mindre fantastiskt var dock att jag lyckades bränna mig på skvättande stekfett så att jag var tvungen att ha en blöt handduk på huden eller handleden i en skål vatten i en timme. Väldigt opraktiskt med tanke på att det var höger handled. Sen provade jag after sun och då blev det lite bättre. Hatar när jag bränner mig (ganska ofta pga ganska ”yvig i mina rörelser”).

