Ännu mer om min kalender

På samma tema som igår. 

Blev rejält uppstressad igår kväll när jag tittade i kalendern efter en tuff vecka. Rensade och delade upp med F. 

Men jag hade svårt att somna, vaknade vid fyra och sen vid halv sex och sen kunde jag inte somna om. 

Insåg att jag inte skulle fixa kommande dagar så gjorde en sista minutenavbokning av dagens cellprov och morgondagens teamaktivitet med förra jobbet (fortfarande anställd under arbetsfria månaderna). Tror det var en bra idé oavsett när jag kollade upp aktiviteten, tror inte att klättra runt på en höglandsbana är bra för mig som delvis höjdrädd och utmattad (såg ut att vara ganska fysiskt krävande!). 

Nu ska jag vila fyra vardagar och bara jobba om det finns ork över. Inte göra en massa grejs. Återhämtning.

Som jag skrev igår tror jag att det finns en chans att jag kan bli bättre snart om jag bara lägger manken till och ser till att få rätt förutsättningar.

Om jag fokuserar på hälsan och att bli friskare så kommer hela familjen må bättre och det får vara värt ett torftigare liv med färre overrides.

Plan

  • Fokusera på hälsan. Äta bra, röra mig, sova bra. Träna vid möjlighet.
  • Inte dra igång större projekt som t ex bygga om i trädgården, möblera om hela övervåningen (host host) eller renovera. 
  • Max två aktiviteter/ärenden/utflykter utanför hemmet per arbetsvecka. En vilodag per helg. 
  • Säga nej/boka av så mycket som möjligt. Undvika sånt som gör mig pressad och stressad som deadlines och aktiviteter som ej kan bokas om.
  • Undvika resor och övernattningar för sånt gör mig stressad. 
  • Släppa kontrollen och ansvaret för en del mindre viktiga saker (har släppt massor på det sen jag blev sjuk och började gå i kbt men kan bli ännu bättre). 
  • Sänka ambitionerna på några områden, t ex i trädgården. 
  • Delegera mer till barnen (detta har vi redan börjat med. Nu när de är äldre och vi har lite mer energi så har vi börjat ställa högre krav på att de ska städa efter sig och klara enkla grejer som att göra ett mellanmål. Vi hjälps åt mer i familjen.)

Jag räknade alla aktiviteter med föräldrakooperativa förskolan det senaste läsåret och kom fram till att det var 34 st! Inte konstigt att det är mycket jämt! Där ingår 13 jourer, 11 styrelsemöten, lucia, 2-3 drop in, två stämmor, vernissage, vårutflykt, gårdsfest, julpyssel, utvecklingssamtal, kick-off och städhelg. I år skippade vi föräldramötet och slapp en städhelg och tre styrelsemöten pga stress/arbetsträning, så normallt sett hade det handlat om 35-40 extra grejer i kalendern. 

Ska bli oerhört skönt att slippa. 

På skolan har det varit ett fåtal aktiviteter som drop in på fritids, utvecklingssamtal, föräldramöte och kommande skolavslutning. De firar lucia själva på skolan sen två år så det är skönt. Vi har ju dock gympapåse två ggr/v och läxor tre dagar i veckan att tänka på, men de stressar inte lika mycket som alla dessa punkter i kalendern. 

Ska försöka skaka av mig stressen/pressen och somna om nu. 

Kommentarer inaktiverade.

