Dags att bli frisk

De senaste veckorna har jag funderat mycket på varför jag verkar stå still i tillfrisknandet. Det är över ett år sedan jag äntligen kom ur det värsta och det blev startskottet på tillfrisknandet. Mådde bättre under sommaren och hösten och egentligen ända fram till februari och sedan har det stått still eller gått tillbaka.

Jag har mer sällan de klassiska utbrändhetssymptomen på hjärnstress, överstimulans, yrsel, minnesbesvär och stressperioder (men de har kommit och gått nu under våren). Dock är jag väldigt ofta extremt trött och jag behöver fortfarande vila stora delar av dagen. Det tyder på en mycket pressad kropp i anspänning.

Insåg häromdagen att en stor nyckel till mitt tillfrisknande är det här med att jag känner att jag inte har kontroll över min tid och min vardag. Jag upplever att allt drabbar mig och att andra bestämmer över vad jag ska göra. Inte som att min kund eller barnen gör det – för det vore ju naturligt, utan att förskolan, skolan, Fredriks kollegor, släktingar, myndigheter och vårdinrättningar styr mitt liv. (Att inte kunna påverka sin vardag/sitt jobb/sitt liv är en vanlig orsak till utmattningssyndrom.)

Jag finner mig om och om igen tvingad till att boka in en massa saker som kastas på mig/oss (min upplevelse). Sedan måste vi försöka styra upp vardagen så gott det går där emellan. Jag har skrivit mängder med blogginlägg om detta, kolla bara de senaste veckorna.

Tog ett snack med Fredrik häromdagen om att vi behöver omvärdera hur vi tänker och agerar kring bokning av aktiviteter och dylikt. Vi måste bli tuffare mot andra och säga nej om det behövs. Lägga in marginaler i schemat, prioritera det viktiga, inte anstränga oss in absurdum för att komma på varenda släkt/barnkalas/tillställning som kanske inte egentligen passar in i schemat. För även om jag inte kommer så påverkar det hela vår vardag ifall Fredrik och/eller barnen åker iväg eftersom rutinerna och hushållssysslorna inte blir gjorda i samma utsträckning. En kväll funkar bra, men när det blir flera på raden eller på samma vecka så är det lätt att vi hamnar efter och det funkar inte med de små marginaler vi har när jag är utmattad. (Och med detta menar jag inte att de inte ska få gå iväg på kvällsaktiviteter, men vi behöver ha en plan för hur vi ska få ihop allt med läxläsning, hushållsarbete och andra rutiner.)

I alla fall. Det känns bättre sen vi hade det snacket. Hoppas att det håller i sig och att vi får till en förändring. Målet är att jag inte ska känna mig pressad av schemat och vi har ju ett gyllene tillfälle framför oss, nämligen juni a.k.a. årets stressigaste månad. (Hu!)

Sedan fick jag en annan tankeställare när jag insåg att jag snart varit sjuk lika länge som det tog för mig att bli sjuk. Räknar att jag började stressa/pressa mig själv från när Molly började förskolan hösten 2009. Jag kraschade hösten 2013 och sen ännu kraftigare hösten 2014 och det innebär att jag därmed rimligen kan antas bli frisk(are) inom sisådär fyra år. Nu har jag varit deltidssjukskriven i 3,5 år (det är 2,5 år sen jag blev heltidssjukskriven och sju månader sen jag började arbeta deltid igen). Det där med att man behöver lika lång tid att tillfriskna som det tog att bli sjuk är givetvis ingen sanning för alla, men det är en bra riktlinje när det gäller utmattningssyndrom.

En tredje insikt var att jag har haft svårt för att bli friskare eftersom jag hela tiden jobbar med brandsläckning i vardagen. Jag upplever att vår vardag hela tiden invaderas av olika tids- och energikrävande grejer som gör att jag inte får chansen att vila som jag behöver. (Tänk vårdbesök, förskoleaktiviteter, saker som går sönder, sjukdomar, nödlösningar osv.) Därför går det mesta av min vardag åt till ”undantag”. Men de där undantagen utgör ju större delen av tiden och därmed får jag sällan en lugn vecka åt min återhämtning.

Men nu ska jag fokusera annorlunda. Jag har gjort en plan för att ge mig själv chansen att bli frisk. Familjen stöttar mig.

  1.  Fokusera på avspänning och en lugn kropp. Minska press och stress och se till att kroppen inte blir för trött och utmattad.
  2. Daglig skogspromenad efter frukost (utom vid regn). Bra för kroppen och läkande för hjärnan.
  3. Minska stressen kring att jag måste arbeta varje dag. Jobba kan jag göra de dagar jag har tid och energi över. En timma räcker gott. Jag har ju heltidslön i fyra månader nu (avgångslön) och om jag sparar undan en del kan jag ha något att leva på om jag inte får så många uppdrag i höst. (Heltidslönen är nästan dubbla sjukpenningen!) Så jag behöver inte stressa över att komma igång med frilansandet än. Det finns tid till att jobba senare. Nu är fokus på återhämtning. Jobbandet blir en kul bonus på bra dagar. (För jag gillar ju mitt jobb!)
  4. Äta bra mat. Mycket grönsaker, lunch varje dag (som jag inte har dålig aptit, för de perioderna kommer också), varierat och enligt tallriksmodellen för att få i mig lite av varje.
  5. På jobbdagar kan jag varva arbete med trädgårdsskötsel/hushållsarbete för att inte bli stillasittande när jag behöver en paus (satt ofta och surfade förr). T ex 25-30 minuter arbete, 10 minuter ogränsrensning och om igen. Bra för hjärnan att variera mellan kroppsarbete och tankearbete. Bra för kroppen att röra sig ofta.
  6. Vila mellan klockan 14-15 varje dag istället för att köra slut på mig fram till hämtningen och sedan ligga ner två timmar efteråt. (Kan ändå behöva vila efter hämtningen men förhoppningsvis minskar behovet. Vill kunna ägna mig mer åt barnen på eftermiddagarna.)
  7. Träna 3-4 dagar i veckan om jag inte är sjuk eller helt utmattad.
  8. Prioritera tillfrisknande nu för att kunna bli frisk och sedan leva livet istället för att maxa mig nu och dra ut på tillfrisknandet över flera år. (Men lite kul måste jag också få ha, men hålla det på en bra nivå.)

Och sen ska jag fortsätta som vanligt med tillräckligt med sömn, varva vila med aktivitet, planera in max tre aktiviteter per arbetsvecka och en per helg osv.

Men framöver blir det större fokus på kroppen och att minska pressen.

 

 

 

 

 

Kommentera

