Som en vajer

Min kropp är som en fiolsträng igen. Hela veckan. Det är väldigt jobbigt. Särskilt eftersom jag inte haft energi att träna den trött och avslappnad. Har fått nöja mig med lugn yoga och avslappningsövningar (har hjälpt tillfälligt). 

Nästan varje vecka säger jag att ”detta har varit en jobbig vecka, men snart lugnar det ner sig”. Förutom att det inte gör det. Särskilt inte i maj-juni, oktober och december. 

Men jag tror att jag hittat ett nytt förhållningssätt. Så det kommer bli bättre, men det blir tungt fram tills jag vant mig vid annorlunda tankar/handlingar. (Orkar inte gå in på allt nu men det handlar om att programmera om hjärnan, minska ångest, få goda erfarenheter samt skapa tillit.)

I måndags var de andra tre på öppet hus på fritids, i tisdags var det styrelsemöte för mig på förskolan hela kvällen, i onsdags var de på scoutavslutning på kvällen och igår kom svåger+fru på spontant altanhäng (F passade på att köpa en pastamaskin och gjorde pasta samt rabarberpaj). 

Idag var jag hos frisören och behövde åka ända till Masthugget och jädrar var mycket buller och prat det var på spårvagnen. Jag fick sätta i öronproppar för att inte bli hjärntrött. Frisörbesök tar drygt 2,5h och jag blir alltid jättetrött av det. Satt som en pinne i frisörstolen trots att jag känner frisören och inte är nervös. (Vill helst inte åka till en annan frisör eftersom jag investerat i vår relation samt hittat en alternativ/halvnördig frisör som jag funkar bra med. Mvh/introvert)

Men jag tror att det hela handlar om att jag spänner kroppen eftersom jag känner att jag ”måste klara av detta”. Hela veckan. Ville inte boka av frisören heller eftersom jag blivit jättelånghårig och hade väntat 1,5 mån på den tiden. (Hade inte varit där sen förra sommaren pga utbränd/arbetstränande och det blir inte bra när jag klipper mig hemma.)

Kunde knappt sova i natt eftersom kroppen var så spänd. Biter ihop käkarna och sådär. 

Hoppas att jag kan komma till ro i helgen. Nästa vecka väntar tandläkarbesök för M på måndagen (jag), utvecklingssamtal för M på onsdagen (jag och F) och fyra dagars ledighet på kristi himmelsfärd. Firar min födelsedag på söndagen (men fyller den 29e). 

Känns lite bättre inför nästa vecka iaf. Inga bokade kvällsaktiviteter. Än så länge…

Kommentera

