När organen flippar ur

Det är jobbigt när det känns jobbigt i kroppen och jag inte vet vad det är. Men jag har börjat lära mig:

  • Brännande känsla i bröstkorgen = halsbränna
  • Ilande känsla i matstrupen, ev gungande magsäck, känsla av att man behöver luft = illamående
  • Ont i magen och kan inte ligga på mage eller äta = magsjuka/ont i magsäcken
  • Ont längre ner i magen = luft i tarmarna, förstoppning eller dylikt
  • Ilande värk som kommer i vågor längst ner i magen = mensvärk
  • Ont i bröstkorgen, mest på höger sida = gallsten (men nu har jag ingen gallblåsa längre)
  • Känsla av kramper i tarmarna = förstoppning vid mens
  • Kraftig smärta som varar några sekunder längst ner i magen = ligamentsmärtor i livmoderns ”upphängningssystem”. Vanligt i början av mina graviditeter samt om jag vrider mig illa i sängen. 
  • Svidande känsla i magen, ev illamående, men kan äta och ligga på mage, värre efter att man ätit = magkatarr/magsår
  • Plötsligt kraftigt illamående som passerar på nån halv minut = stressreaktion
  • Ont i magen/svullen/uppsvälld = gasig (t ex efter att ha druckit kolsyrad dricka. Måste ligga på mage för att få upp rapar och pressa ut bubblor ur tarmarna.)

Idag kände jag något som jag inte riktigt kunde placera men som jag ändå kände igen, särskilt från utlandssemestrar. Jag var yr, lite illamående och hade huvudvärk. Och var sugen på cola (brukar jag aldrig vara).

Konstaterade snabbt att jag hade vätskebrist. I Sverige! Fick ta till den vanliga utlandsresekosten: chips, salta kex och cola. Fixa till socker/saltbalansen i kroppen (vätskeersättning hade också varit bra men hade ingen och orkar inte blanda). 

Det blev bättre efter några timmar.

Hatar att kroppen muppar ur typ varje vecka. Har mycket problem med gaser, bubblor, magkatarrer, stressreaktioner och halsbränna (och har som sagt opererat bort gallblåsan). Är dock immun mot vinterkräksjukan, alltid nåt. (Ja, är oerhört tacksam för detta.)). 

Kommentarer inaktiverade.

