Slippa den manliga blicken

1 juni, 2017

Läste om Toddler-Grandma-klädstilen som ska göra en fri från den ”manliga blicken” (male gaze). Mycket intressant för mig som alltid besvärats väldigt mycket av att bli sexualiserad och stirrad på av män. (Alltså inte att jag blivit ovanligt utstirrad, men att jag verkligen mått dåligt av det.)

Jag har länge längtat efter att få bli tant eftersom jag då kommer att bli fri. Äntligen blir förväntningarna på mig mindre och jag kommer att bli mer osynlig i det offentliga rummet. Jag trivs inte med epitetet kvinna eftersom det ställer begränsande krav på mig. Jag kommer att vara tjej tills jag blir tant. Förhoppningsvis snart.

Men jag måste säga att looken jag har som 34-årig tvåbarnsmamma och nörd brukar funka bra med. Det är sällan folk granskar mig (vad jag märker). Värst var det i åldern 13-25. Det var som om jag fanns mest för det motsatta könets skull. Hur jag än klädde mig. (Har alltid klätt ner mig och kört osminkat av denna anledning.)

I alla fall. Vad tror ni om att börja klä er som en kombo av småbarn och mormor? Blanda mönster och färger, skippa urringningar och köra koftor och lager på lager? Trikåkläder? Mjuka material? Färgglada skor utan klack? (Se exempel)

Jag tycker att det låter schysst och härligt. 

Men jag kommer inte kasta mig iväg till shoppinggalleriorna eftersom mina tights/yogabrallor i kombination med t-shirts, mörka ringar runt ögonen och vuxenacne än så länge funkar bra som male repeller.

…ATT det ska behövas hörni? Men det är en diskussion vi får ta en annan gång. 


