Stadsbesök för hjärntrötta

Idag åkte jag med familjen och pappa till Stadsmuséet för att se deras nya utställning om Göteborgs födelse och livet i Göteborg på 1700-talet. Den var jätteintressant. 

Efteråt skulle vi gå till ett café, köpa en jacka och sedan skulle jag åka hem. Redan i slutet av muséebesöket började jag som utmattad bli hjärntrött av alla intryck. 

Här kommer några trix som jag brukar ta till för att orka ta mig runt i stan/ folkmassor:

  • Titta ner i golvet/på marken. Färre intryck och slipper läsa/titta på alla skyltar och människor.
  • Välj lugnare gator med färre människor.
  • Titta på naturen om möjligt (tittade ner i kanalen vid Brunnsparkens hållplats istället för på trafiken och människorna). 
  • Öronproppar i kollektivtrafiken.
  • Välj lugna hörn på caféer/restauranger (valde bort ett rum med tre pratiga sällskap eftersom röster tröttar. Satt hellre nära brötet vid köket, mindre tröttande ljud för mig). 
  • Åk hem lite före det börjar bli jobbigt. 
  • Se till att äta, dricka och vara lagom varm/kall eftersom åtminstone jag blir ännu mer hjärntrött och sliten om inte kroppen mår bra. 
  • Räkna in restiden hem i totala tiden eftersom du inte kan vila förrän du faktiskt är hemma. Om du brukar orka två timmar får du dra av restiden för att se när du måste åka hem. Kan vara värt att fundera över olika resmöjligheter utifrån stress/tidseffektivitet (jag blir helst skjutsad men åker hellre spårvagn än kör själv pga stress med parkering och trafiken. Ibland kanske en lugn promenad hem är bättre än en bussresa om det inte är så långt?
  • Vila före och efter utflykten.
    Kommentarer inaktiverade.

