Olika hjärnor och förmågor

9 juni, 2017

Min man har en sanslös multitaskingförmåga.

Igår lagade han en lite mer avancerad maträtt med flera delar (sparrissås, hemgjord pasta med pastamaskin och veggobullar till barnen) medan han bokstaverade ord till ett kort som Stella skrev och samtidigt lyssnade på när jag refererade en hel bok om postkapitalism (och kapitalismens tvåhundraåriga historia) på 35 minuter. 

När jag lagar mat kan jag inte ens prata med folk, jag måste fokusera helt på det ena eller det andra. Jag kan inte gå och äta glass samtidigt eller dricka när jag går. Om någon börjar prata med mig när jag pratar telefon hör jag varken det ena eller det andra (Fredrik kan lyssna och ta in flera samtal samtidigt).

Tänk så olika man kan vara.


Livet nu

9 juni, 2017

Tredje sängliggande dagen på raken. Muskler som värker efter att ha varit spända i över en vecka. (Gör avslappningsövningar men det hjälper bara tillfälligt.)

Dragit igång en ny serie vårdbesök som jag ska gå på en gång i veckan med en familjemedlem. Är så trött på att ha bokade tider men det behövs. 

Glömde hängmattan med kuddar ute i natt när det regnade. Tur att vi har en tvättstuga med avfuktare så att det torkar snabbt (blir typ som ett torkrum). 

Vattentunnan som vi samlar regnvatten i sprack i botten igår (!). Typ 150 liter rann ut på gräsmattan, ner till brunnen i källartrappan och ut på Stella som lekte där. Nu är iaf mysteriet kring ”vattnet som försvann” ur tunnan häromdagen löst. (Först var tunnan halvfull, sen plötsligt tom trots att det regnat hela natten. Men det måste ha sipprat ut genom ett litet hål eftersom det inte var blött på marken. Sdn blev tunnan full igen innan den sprack rejält igår.) Får fixa en ny tunna. 

I kväll ska F ha spelkvällsafterwork med sina jobbarkompisar. Avis! Jag får ta barnen hela eftermiddagen och kvällen. Men det ska nog gå bra så länge jag får lite introverttid innan läggningen. För två år sen behövde vi ha barnvakt om F skulle vara borta en kväll. För ett år sen behövde F hämta barnen, laga middag och sen åka vid 18-tiden. Nu klarar jag det mellan 16-21.30. Så det är ett stort framsteg. 

Det är 20 hämta/lämna kvar, ett styrelsemöte, en jour, fyra veckor (och en halv dag, ska uppdatera idag) och 28 dagar kvar innan föräldrakoopetativa förskoletiden är slut. Ja, jag räknar ner genom en mängd widgets på mobilen. 

Har blivit med fritidsgård tydligen. De senaste veckorna har Mollys klasskompis O varit här mycket för att spela Overwatch eftersom jag och F har två datorer bredvid varandra. Nu är Mollys dator fixad så idag kunde hon bjuda hem två kompisar. De sitter i källaren och Molly på sitt rum och så pratar de över nätet tillsammans med två andra nätkompisar. 

Men det var ju likadant på min tid. Den som hade en spelstation hemma fick ju ganska mycket besök. (Och inte alla har ju gamingdatorer idag, många familjer har bara ipads/mobiler/laptops och Overwatch funkar inte på macdatorer (riktiga gamers kör PC (eller tv-spel)). 

De är så söta när de sitter och ropar saker som:

– Vilken är din main? Widowmaker är ju asball som kan snipa (snajpa). Jag fick hennes senaste emote i lootboxen igår. Nu måste vi groupa. Eller ska vi leava?

(= vilken är den karaktär som du är bäst på? Widowmaker är cool som kan skjuta med prickskyttegevär. Jag fick hennes senaste ”rörelse” i skattkistan igår (man får en skattkista när man spelat cirka en timme och i den finns kläder, voice lines, poser, emotes (danser, rörelser, sitter ner osv.), sprayer osv. som man kan visa upp för de andra i spelet.) Nu måste vi gruppera oss och gå tillsammans. Eller ska vi avsluta matchen?)

Är egentligen lite för trött för att ligga på rygg och hålla i mobilen så har fått skriva i omgångar. Är lite för trött för att göra något men för pigg för att somna. Störande är det. 

Försöker greja lekdejt med Stellas kompis i morgon eftersom de tjatade så igår. Det ska bli skönt när barnen kan bestämma själva, ringa själva och transportera sig själva. (Molly är nästan där utom att hon inte kan ta sig till folk som inte bor i grannskapet.) Men Stella leker iaf mycket med grannbarnet som bor vägg i vägg med oss. De bara knackar på, springer in och ut och går hem när de känner för det. Så som det ska va liksom. Hoppas att hon lär känna ännu fler i närheten när hon börjar skolan (Molly har två klasskompisar inom 5 min promenad och fyra-fem till inom 10 min.)


