Lyssna på själen

12 juni, 2017

Nu har jag kunnat slappna av periodvis under två dagar. Det känns som att de värsta veckorna är över för den här gången. Denna vecka är det ”bara” vårdbesök på onsdag och gårdsfest för förskolan + föräldramöte inför skolstart på torsdag. Men om jag vilar mån-tis och fredag så borde det gå bra.

Läser en bok av Tommy Hellsten som heter Du är mer än du anar som handlar mycket om att man ska lyssna till själen/det inre/magkänslan och ta sig bort från det som dränerar och stjäl tid. 

Jag har funderat mycket de senaste dagarna och ska försöka prioritera om lite i mitt liv. Har försökt identifiera när nej-känslan kommer och se om jag kan prioritera om/byta med Fredrik/sätta gränser osv. Har bl a lett till att F lagar mer mat och att jag nattar mer eftersom matlagning dödar min själ. Typ så.

Kommer också umgås mer resp. mindre med vissa människor utifrån vilken känsla/energi jag får från dem. Inte vara sådär rättvis ni vet utan prioritera dem som fyller mig med energi och undvika energitjuvar. (Det borde alla göra.)

Jag vill även umgås (ännu) mer med mina barn. Men på ett bra sätt. Inte ställa upp på själadödande lek utan försöka hitta saker att göra tillsammans som båda gillar. (Mina barn är snart 6 och 10 år, de är tillräckligt stora för stimulerande sysslor.)

Kort sagt ska jag försöka göra mer av det själen mår bra av och undvika det som direkt dränerar mig. Ganska logiskt ni vet, men inte så lätt att identifiera alla gånger när vanan tickar igång. 

Samma sak som att bara ha bekväma, sköna kläder på sig (skänka bort kläder som är för korta i ärmarna/för små/klämmer osv.), lyssna på kroppens behov av vila/mat/sömn/kroppskontakt/rörelse osv. 

Sluta vara så hård mot sig själv, sluta offra sig för andras skull, sluta göra saker bara för att man borde. 

Gå mer på lust och känsla. Vad känns bra och rätt?

Jag behöver även vara sann mot mig själv och sluta göra våld på mig själv för andras skull. Sluta dölja saker och sidor hos mig själv. Vara ärlig. Verkligen inte lätt, men något jag måste för att bli frisk. 

Så många tankar och känslor. Det känns som att huvudet knakar av allt tänkande. Skönt då att kunna frikoppla sig genom att gå i naturen och titta på växter. Vila hjärnan lite.

Ps. Är inne i en stor förändringsprocess igen och det är alltid ganska smärtsamt. Men det blir bättre efteråt.

