Fyra första fixade

14 juni, 2017

Skolavslutning idag då. Det betyder: INGA LÄXOR PÅ TVÅ MÅNADER!!!

(Det är precis så det känns för mig för mitt barn gör aldrig läxan frivilligt eller på eget bevåg, så det är lika mycket läxa för oss föräldrar.)

Ska även bli skönt att slippa gympapåsar och kravet att hon ska komma i tid till 8.00. 

I övrigt är det 23 dagar kvar till semestern och 17 hämta/lämna kvar. 

Vi ska vara lediga fyra veckor och tillbringa 12 dagar i Norrbotten på landet hos pappa och A samt med dem på fjällvandring utanför Sarek i Lappland några dagar. Sen ska vi troligen hänga med kompisar i deras sommarstuga utanför Gränna några dagar. 

Känns som ett bra upplägg.

Ps. Nu har Molly grejat sina första fyra år i grundskolan (börjar fyran till hösten) och det är alltså bara nio år kvar. Stella har alla tretton år kvar och börjar nollan i augusti.

Ps2. Det sägs att dessa tidsperioder upplevs som lika långa: 5-10, 10-20, 20-40 och 40-80 år. Därmed kan man räkna med att man går i skolan halva livet!! Ganska elakt tycker jag som ogillade skoltiden. Och ärligt talat känns tiden 20-34 som en vindpust jämfört med de långa grundskoleåren… 


Ett par skor för normala fötter tack

14 juni, 2017

Hur ser en fot ut? Är de som längst i mitten? Det verkar som att skotillverkare tror det. Jag är så himla trött på att prova skor som klämmer på stortårna (särskilt den högra som är större).

Och att gå upp en storlek funkar inte eftersom storlek 43 inte finns i damvarianter (utom i specialbutiker). Skorna finns inte ens alltid i storlek 42.

Nä, men ärligt talat. Hur ser en frisk fot ut? (Har inte ritat in hålfoten här inser jag.)

Som en barnfot så klart. Som nr 4 på bilden. Så vill jag ha mina fötter och nu måste jag hitta skor som ser ut som nr 5. Här kan ni se fler exempel i ett tidigare inlägg om hur fötter ska se ut.

Läser en bok om barfotalöpning och fann att de minimalistiska* skorna faktiskt har rätt form! Så det blir nog en tur till en barfotabutik i Göteborg inom kort.

* = tunna sulor, ingen upphöjning i hälen och inget stöd för hålfot m.m. Ska vara som att gå barfota men utan att skada fötterna av glassplitter/grus m.m.

Så kanske jag på samma gång kan få ordning på styrkan i fötterna och bygga upp fotvalven. Styrketränade fötterna varje dag förra sommaren, men när jag skadade ryggen i trappan så orkade jag inte hålla på med både det och sjukgymnastiken. Har bara fottränat sporadiskt sen i höstas. Men nu så!

Och alla minimalistiska skor ser inte ut som fivefingers som tur är (tänk tåstrumpor). De kan se helt normala ut på ovansidan. (Min prio är inte löpning utan att gå i dem så mycket jag orkar till vardags.)

Eller så hittar jag andra breda skor, jag får se. Ska läsa på lite.

Detta är saxat från butikens facebook. Mycket logiskt!

Och när det gäller ”barfotaskor” så är det lätt att bli skadad och det kan ta 3-6 mån innan man byggt upp de muskler som behövs för att kunna springa i dem. Men min plan är ju att gå då som sagt. Eller hitta andra breda skor.

Ps. En bra grej är iaf att jag mest är hemma barfota/med strumpor sen 2,5 år. Går mest i skor när jag är ute eller går till förskolan. Har blivit av med en del förhårdnader på fötterna.


