Skor som passar fötter

Jag har ju flera gånger klagat över trånga skor och att mina stortår inte får plats. Köpte ett par sneakers som inte ville töja sig varken efter flera veckors promenad eller med fryst vatten- resp. tjocka strumpor+hårtorkstricket. Provade miljarder andra sneakers, men modet verkar vara spetsiga skor.

Blev tipsad av min vän om Camper som har skor formade för normala fötter (som inte vanställts av trånga skor). Hittade ett par på nätet till 66% rabatt så jag chandade och beställde hem (fri frakt och retur). 

Nu har jag äntligen ett par skor där tårna inte kläms ihop!

Kan jämföra med bilder från Instagramkontot The Foot Collective:

Vilken sko är formad efter fötter?

Ytterligare ett plus med dessa skor är att de inte har någon upphöjning i hälen (zero drop). Jag började träna fotvalven förra sommaren när jag upptäckte att vänster fotvalv kollapsat (blev nästan plattfot). Träningen kom av sig i vinter men nu har jag börjat igen.

Fördelen med zero drop-skor är att de ger foten ett naturligt steg. Man kan inte längre klampa på med hälen först (som inte alls har en naturlig vaddering) utan måste landa på trampdynan eftersom det annars gör ont. I förlängningen innebär hälgående belastningar på ben, knän, fötter osv. eftersom stöten i hälen fortplantar sig upp i benet även om det inte känns så eftersom det inte smärtar när man har dämpande skor.

Så här kan en joggingsko se ut inuti. 

Hållningen blir också helt skev när man har skor med minsta klack. 

Jag har nu landat med trampdynan först under alla promenader senaste veckan (varav hälften med skor med zero drop) och jag känner redan stor skillnad i fotvalven. Det känns som att det plötsligt finns en båge med muskler under foten och fötterna vill inte längre slappt hänga i golvet när jag är hemma. 

Vissa dagar har jag haft rejäl träningsvärk i fötterna och det är ett bra tecken. Jag har varvat de nya skorna med mina gamla utan zero drop eftersom jag vill börja försiktigt så att jag inte skadar mig. Går helt barfota hemma och i trädgården. 

Det finns ett sista steg att ta om man vill övergå helt till minimalistiska/barfotaskor, nämligen tunn sula. Då känns underlaget bra genom skon men utan risk för att skära sig. Mina Camper Peu Cami har normal sula. 

Det ska bli spännande att se hur fotmuskulaturen ändras framöver. Får återkomma om detta.

Kommentarer inaktiverade.

