Obehagliga undersökningar

Idag lyckades jag äntligen ta mig iväg på det där cellprovet. Inte för att jag undvikit det pga obehag utan för att jag inte haft några tillgängliga dagar sen 5 maj (!). Har bokat om fyra gånger över nätet. (Senaste tandläkarbesöket sköt jag upp gång på gång i fyra månader!).

I alla fall. Idag så.

Var rätt spänd i väntrummet. Cellprov är ju inte det roligaste. Dels får man en massa svåra frågor som man inte alltid är beredd på som t ex ”när hade du din sista mens?” (tack snälla Clueappen, utan dig skulle jag ha noll koll), ”har du barn under 1 år?” (Tänka efter… nä, de är 5 och 9) och förra gången fick jag frågan om jag fött barn (inte den vägen blev svaret. Jag har haft barn i magen men snittat ut dem. Och graviditeter påverkar ju också snippan.) Körkortet skulle jag också hala fram snabbt.

Sen var det då dags att klä av sig och sätta sig i stolen. Känns alltid lika knäppt att ta av sig på underkroppen, sätta sig i en absurd stol och så ska nån glo in där. 

Men idag lyckades jag i alla fall lägga mig tillräckligt långt fram!! Det är det få livmoderbärare som klarar av verkar det som. 

Illustratör: Hej hej vardag

Själva undersökningen fick jag andas mig igenom. Smärtkänslig som jag är så gjordet det ont och var jätteobehagligt. Hur skönt är det när någon skrubbar ens livmodertapp med en tops? Urk!

Nu är det iaf tre år kvar till nästa gång. Phu.

Kommentarer inaktiverade.

