Dagbok: dag 12 som barfota

Nu har jag gått barfota och kompletterat med tunna skor med zero drop (ingen upphöjning i hälen som normala skor har) i 12 dagar. 

Jag som sjukskriven är mest hemma och har denna vecka börjat uppleva skor som ett fängelse. Även mina Camperskor med bred tåbox minskar rörligheten i fötterna (även om jag föredrar dem framför ”vanliga” skor). Jag har inte ens strumpor längre utan går barfota inne som ute. Funkar nu under sommarsäsongen i alla fall. 

Har mött dottern på väg hem från skolan några gånger och då gått barfota ner till tunneln. Inga problem. 

Har även gått barfota halvvägs hem från förskolan men har då fått bära skorna i handen. Är osäker på hur folk kommer att reagera? Har knappt sett till några på mina korta promenader än så länge.

Har överkommit mitt obehag av att gå barfota på gräs. Blev t o m stucken av ett bi förra veckan men insåg att smärtan försvann när en lök fick suga åt sig giftet. Skönt att slippa behöva oroa sig för det nu då. Frihet!

Jag tränar fötterna ungefär fem gånger i veckan med olika slags fotgymnastik. Igår rullade jag igenom hela foten och alla dess muskler med en träpinne (rundstav om ca 2 cm) och det var skönt. Som en liten foamroller. 

Jag upplever att senan som går från stortån och upp vid hälsenan har blivit starkare och jag har inte längre något kollapsat fotvalv (plattfot). Vill bygga upp styrkan ännu mer. 

Mål: 

  • Bygga upp starka fotvalv
  • Kunna gå barfota så ofta/mycket jag vill
  • Kunna gå barfota i naturen
  • Sluta helt med skor med klack/upphöjning i hälen
  • Enbart ha skor med bred tåbox
  • Fri rörlighet i tårna. Stortårna ska kunna röra sig långt i sidled.
  • Härda fötterna för grövre underlag
  • Kunna springa barfota/med minimalistiska skor framöver (för utmattad för löpning just nu)
  • Stretcha ut hälsenan ordentligt

Ps. Det är jätteviktigt att gå över till barfota/minimalistiska livet långsamt och försiktigt. Det kan ta 4-6 månader innan man kan löpa längre sträckor med ”barfotaskor”. 

Kommentarer inaktiverade.

