Dagens läkarsamtal

Idag var jag hos läkaren på vårdcentralen för att få förlängd sjukskrivning. Jag har varit skriven hos en annan vårdenhet inom landstinget i drygt två år nu men när jag kom dit i juni fick jag reda på att de skulle återremittera mig till vårdcentralen eftersom jag inte går i terapi hos dem längre.

Så idag skulle jag alltså träffa en ”ny” läkare, en som jag dock träffat vid två andra tillfällen pga andra orsaker. Så jag visste att han är bra som tur är.

Men ändå hade jag mycket ångest när jag satt där i väntrummet. Ovanligt mycket. Inte för att jag var nervös inför att prata med läkaren utan pga två andra saker.

1. Jag var rädd för att inte bli tagen på allvar och att han skulle tycka att jag ska börja jobba tidigare än jag klarar det. (Känns som att var och varannan utbränd dras med denna skräck.)

2. Det är alltid läskigt när ett möte kan avgöra en bit av ens framtid så här. Han kanske hade någon helt annan idé om hur jag ska göra.

Nummer 1 behövde jag inte vara rädd för visade det sig. Han hade aldrig släppt iväg mig till jobbet så att säga.

När det gäller nummer 2 så fick jag mig en överraskning, även om det mestadels var en positiv en. Läkaren ansåg att jag hamnat helt mellan stolarna och var inte nöjd med den andra vårdinstansen. Han tyckte att det var dåligt att ingen tagit itu med min rehab (mer än några kbt-samtal hos företagshälsan). Han ville skicka mig till ett utmattningsteam i Göteborg så att jag kan få ordentlig hjälp med t ex basal kroppskännedom, arbetsterapeutisk vägledning och ev. terapi.

Om jag ska börja jobba så smått igen så ska jag inte gå tillbaka till webbjobb utan ta det är väldigt lugnt och försiktigt genom att gå deras program inom grön rehab (trädgårdsterapi) och dylikt.

Så nu ska jag in i snurran igen.

Känns dels bra att någon vill ta itu med mig och dels jättejobbigt eftersom jag 1) trodde att jag var ganska nära en lösning och 2) fasar för att behöva gå på en massa möten igen pga att det tar så mycket energi. (Gick ju i terapi en gång i veckan under nio månader 2015-2016.)

Blev också lite smått chockad över hur oroad han blev. Är det så här illa?

Men det är det nog. Jag behöver nog hjälp för att komma vidare. ”Firar” ju fyra år som sjuk i höst (tre år från att jag blev helt sjukskriven och lyckades varva ner). 😦

 

 

 

2 Responses to Dagens läkarsamtal

  1. K skriver:

    Vilket bra bemötande! Även om det känns läskigt hoppas jag att det kan leda till bättre hjälp för dig!

    Liked by 1 person

