Nytt hantverksprojekt för en barfotatok

Igår hittade jag en rolig facebookgrupp som heter Barfota. En grupp full med barfotatokar precis som jag (nyligen blivit). Inte bara de som springer utan de som går barfota eller med minimalistiska skor jämt. 

Jag tänker att jag nog inte kommer kunna gå barfota överallt, inte på stan, spårvagnar, skolan osv. Så klart. Men jag vill gå barfota mycket, för det känns bäst. Åtminstone nu på sommarhalvåret då.

Igår kom jag äntligen mig för att gå en barfota promenad i skogen utanför vårt hus. Grusgången gjorde jätteont, så jag fick klättra in bland rötter och löv. Det kändes oväntat mjukt. Efter promenaden kändes det som att hela foten fått massage (och vår rensopade asfaltsgata kände som sammet i jämförelse…). Men det kändes skönt. Rotat på något sätt.

Jag fastnade ju för barfota redan för några år sen då jag gick barfota i öknen på Kanarieöarna. Men sen har det inte blivit av förrän nu, mycket pga mitt nyligen överkomna obehag för att gå i gräs. 

Nu har jag hittat andra som säger samma sak. Det känns så naturligt att gå barfota. Tillbaka till rötterna liksom. Jag tänker att vi gått barfota eller tunnsulade i två miljoner år och börjat med skor med upphöjd klack bara sedan några århundranden. 

Men i alla fall. Jag behöver byta ut mina sandaler som är trånga vid tårna och som är helt utslitna. Så nästa projekt blir nog att tillverka egna minimalistiska sandaler! Kul!

Jag gjorde ju egna lajvskor förra året och att göra sandaler känns som en piss i havet i jämförelse. Inte alls lika många stygn. Redskapen har jag hemma. Skära ut en sula i läder och sy på band eller snören. 

Mina lajvskor är väldigt sköna, men de ser lite väl lajviga ut för att jag ska vilja ha dem här i stan. ^^ Så en mer modern variant med mer luft för sommarbruk får det bli. 

(De är spetsiga fram, men så långa att tårna har gott om plats på det bredare stället.)

Ps. Har fixat en ny tagg för Barfota resp. Minimalistiska skor, så kolla in dem om du vill läsa mer. 

Kommentarer inaktiverade.

