Rensa på vinden

Något fantastiskt har hänt. Eller hänt och hänt, det har krävt uppemot tio timmars svett och ansträngning uppdelat på tillfällen. 

Men nu är vinden i princip KonMarierensad* och klar! 

* = metod från boken Konsten att städa (som handlar om att rensa ut prylar)

Tidigare gick det knappt att krypa fram längs med gången och periodvis har den varit helt blockerad och påsar har varit staplade på varandra i höjd.

Kolla vad luftigt det blev! Nästan allt ligger i en märkt kartong!

Jag rensade ut tre-fyra sopsäckar med mestadels gamla leksaker som ska skänkas antingen till kusiner eller second hand. Nu har vi endast två kartonger + ett ponnyslott och en docksäng på vinden. Det är allt! Så skönt! (Vinden har varit mellanlagring för barnen eftersom det är fyra år mellan dem.)

Det som nu finns på vinden är åtta kartonger med lajvsaker som tyg, prylar, kläder och rustningar. Sovsäckar, resväskor, två lådor med barnkläder som ska växas i (mot tidigare 4-5 st), två lådor med julsaker, sex lådor med minnessaker (minskade ner mina fyra till 1,5 låda!) varav barnen har fått varsin där jag tänker lägga noga utvalda prylar som t ex första nallen, snutten, extra fina teckningar och minnessakerna från välkomstfesterna. De ska få med sig lådorna när de flyttar hemifrån. 

Alla bra att ha-saker har åkt ut. Har de inte kommit till användning hittills så kommer de troligen inte att användas. 

När det gäller minnessaker har jag behållit de saker som får mig att tindra och fyllas av stor glädje. Allt ”mja” har åkt ut. 

Så skönt nu när vi har färre prylar även på vinden. Nästan hela huset är KonMarierensat nu. Det tog nästan ett år i anspråk även om jag gjorde mest förra hösten och tog en lång paus över våren.

Kommentarer inaktiverade.

