Senaste veckan

Behöver jag säga att det varit väldigt mycket även denna vecka? 

I söndags skadade Molly foten så att hon knappt kunde gå (stukning). Så i måndags var hon hemma med mig och i tisdags fick hon åka till sin farmor eftersom jag skulle till läkaren. I måndags följde även Stellas kompis med hem och jag brukar bli uppstressad av det. Men de var jättelättsamma.

I onsdags hade F kvällsmöte på jobbet så jag var ensam med barnen. Det märks att de tycker att jag verkar må lite bättre nu för de var inte alls lika hänsynsfulla som de brukar vara (på gott och ont). Men till slut somnade de… (Molly kom hem från fritids efter lunch vid elva så jag hade haft henne hemma nästan hela min vakna dag.)

I torsdags åkte jag till frisören och det tog i vanlig ordning 2,5h inkl. transport till Masthuggstorget. (Vill inte byta eftersom jag hittat en trevlig alternativ typ till frisör.) Efter klippningen åt jag min medhavda lunchlåda på en parkbänk innan jag skulle hämta barnen. Synd bara att jag inte hade någon medhavd gaffel… Tur att matlådan var sallad utan sås. (Fick alltså äta med händerna.)

Molly tjatade till sig att en kompis skulle följa med hem. Blev lite uppstressad igen. Trodde dessutom att det var fredag hela dagen så blev lite besviken… ^^

I fredags hämtade jag barnen efter lunch för att åka hem till en kompis vars barn är kompis med Stella. Hade ångest hela morgonen för att jag skulle hämta barnen med bilen och parkera! Är så ovan vid det nu och har en massa tvångstankar kring att jag krockar, kör in i folk osv. Själva körandet gick bra, men det var jobbigt med parkerandet. Huuu! Måste träna på det.

Vi sa även hejdå till förskolepersonalen. Sista dagen någonsin! Blev lite öm i hjärtat. De har varit så fantastiska under dessa fyra år!

Men nu är det äntligen semester. 

Idag har vi haft ganska tråkigt. Stella var på barnkalas och sen har vi mest varit hemma och röjt. Spelade iofs lite Overwatch-dataspel med Fredrik och Molly (fick passa på att spela alla tre när Stella inte var hemma). 

Jag insåg ganska snabbt att vi måste jobba med utmaningar för att slita barnen från skärmarna. Min nioåring är ju inte lockad av lekplatser längre… Hon vill mest se på TV, spela in musikvideos på Musical.ly-appen och spela mobilspel hela tiden. 

Så idag har jag och Stella sjungit igenom alla femtio sångerna i Krakel Spektakel-sångboken (med bakgrundsmusik). Det tog väl omkring en timme (!). Stella tröttnade lite efter 38 sånger, men hon höll ut i mål. 

Sen var det bara en som ville följa med på promenad så jag hittade på en utmaning att vi skulle hitta 15 geocacher (skattjakt i naturen/stan) och Molly kom på att vi som pris skulle äta glass på en strand. Så jag gjorde en lapp med kryssrutor och så gick vi upp i skogen för att hitta den första (via gps och en app). 

Först var det massa gnäll från nämnda nioåring, men sen blev det nog lite roligt. Vi hittade en skogsgunga och klättrade omkring på omkullfallna trädstammar medan F letade efter cachen i en grotta (vi andra hade tröttnat för länge sen, men han är inte den som ger upp). Bra sätt att komma ut i naturen.

Sedan försökte jag ladda ner och läsa en e-bok som handlar om skogsutflykter i Göteborgstrakten men det var ett himla meck. Kanske får köpa eller låna boken istället. Vi vill ju bli mer av skogsmullar så lite tips vore ju inte fel. 

En sån utflykt är ganska lagom också. Typ traska runt 1-1,5h, kanske fika lite, leta efter nån cache och sen åka hem. Ger energi istället för tar. Och barnen hinner inte börja tjata om trötta ben som vid hel- eller halvdagsutflykter (som jag som utmattad knappt orkar). 

De kommande dagarna väntar social tillvaro och en långhelg i en sommarstuga utanför Gränna. Ska bli kul!

Kommentera

