Dag 29 som barfota

Det känns mer och mer onaturligt att gå med skor. Jag blev klar med mina sandaler för en vecka sen och jag har inte gått med vanliga skor sen dess. (Bortsett stövlar när jag ska jaga sniglar och klippa gräset (blir grön annars).) Jag har därmed varit helt barfota och inte haft strumpor på någon vecka. 

Det funkar ju nu när det är varmt ute (16-22 grader), men jag har märkt en grej som många andra barfotafantaster också pratar om, nämligen att fötterna blir varmare av att gå bara. 

Det har något med blodcirkulation och stimulans att göra. Fötternas muskler kommer igång och därmed blir fötterna mer varma i sig. 

Jag har läst om folk som gått i sandaler mellan mars och november och det låter ju helt galet, men om fötterna blir extra varma så är det lättare att förstå.

Jag har gått ett antal skogspromenader och tränat styrka och smidighet i foten genom att hoppa mellan stenar och balansera på stockar. Vanligt ”skogsunderlag” med mull, blad, pinnar, flis och stenar är inget problem längre, men jag gick nyss ”huvudstigen” genom vårt skogsområde här och gruset var nära på outhärdligt! Men jag gick ändå. Nu surrar fötterna sådär gött av ansträngning och blodcirkulation. 

Som jag skrev så är mina sandaler färdiga. De är av helt eget mönster eftersom jag inte gillar snöret/remmen som går mellan tårna på de flesta barfotasandaler som går att köpa.

(Det är ju lite roligt att Stella står och posar bakom mig när Molly fotar. Det märkte jag aldrig!)

Först gjorde jag en modell i papper.

Sulorna är utskurna ur läder (överblivet från lajvrustningstillverkning) och sen har jag sytt fast skinnremmar (från en gammal skinnjacka) med sadelsöm. 

Eftersom skinnet töjer sig har jag gjort hål och knäppslejfar (som knappar fast knutar) – samma som på mina lajvskor som är från en medeltida modell. Gjorde även ett par skor till Molly, men ändrade till spännen bak eftersom hon tyckte att det var krångligt med knutarna (se bild).

De är sköna i modellen men väldigt platta att gå med (zero dropp/hälupphöjning) så det gäller att trampa på hela foten/framfoten så att man inte får ont. Mycket av underlaget känns genom sulan, men det gör aldrig ont att trampa på något.

Jag är väldigt nöjd! Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig. 

Kommentarer inaktiverade.

