Planera fjällvandring

Planerar för fjällvandringen som vi ska göra nästa vecka. Eller vandring och vandring… Vi ska mest promenera runt i naturen och sedan gå tillbaka till baslägret som blir vid Saltoluokta fjällstation.

Första natten ska vi tälta (Stellas första!) och andra natten bor vi lite bekvämare i ett rum på fjällstationen. (För att få lite av varje.)

För några veckor sen fick jag höra att det är 4,5h körtid och då bleknade jag som börjar tröttna redan efter 45 min i en bil. (Hatar att transportera mig.) Men nu kollade jag och det verkar vara 3,5 timmars körtid fram till sjön som vi ska över (kajak eller passagerarbåt). Så det känns mer ok även om det fortfarande känns jobbigt. Tur att det är annorlunda natur att titta på och att vi ska stanna i Jokkmokk och äta lunch. (Drygt halvvägs.)


Jag visste inte att Saltoluokta låg så långt in och upp i Lappland från Luleå sett. Ganska nära Kiruna faktiskt. Det gröna är Sareks nationalpark och vi ska alltså vandra i utkanten av den.

(Det måste låta som att jag har noll koll trots att vi pratat om detta i ett halvår, men det är pappas sambo som har koll. Hennes syskonbarn jobbar på fjällstationen.)

En annan sak jag funderar mycket på är skor. Alla pratar om stadiga kängor, men dels har ingen av oss kängor och dels så går jag ju barfota nu och vill inte ha något stenhårt på fötterna. Men eftersom vi ska ha basläger funderar jag på att varva mellan gummistövlar, gympaskor, minimalistiska sandaler och barfota – beroende på underlag. (Slipper släpa med mig allt runt.) Vi ska inte heller bära på tält m.m. så det blir bara mat m.m. i ryggsäcken.


Det ska bli väldigt spännandet det här. Jag har passerat fjällen och åkt upp över trädgränsen en gång tidigare då vi bilade över till Bodø i Norge (söder om Narvik), men nu ska vi ytterligare norrut.

Hoppas på vacker natur och ett norrländskt lugn.

Ps. Vi ska ta med en myggpryl som sänder ut ett doftämne som myggorna undviker. Fungerar klockrent! (Annars hade jag aldrig följt med, de norrländska myggen som sticker genom tjocka jeans är inte att leka med!)

3 Responses to Planera fjällvandring

  1. AnnaH skriver:

    Nu ska jag delge dig en erfarenhet av fjällvandring och skor som jag fick när jag gjorde min första tur en gång för jättelängesen. Då var jag helt nybörjare. Du får väl ta till dig det om du känner att det är relevant för dig.
    Jag gick i gummistövlar. Riktigt bra gummistövlar, av bra kvalitet men med ganska mjuka sulor, Och jag fick såna vidriga skavsår och verkligen jätteont i fötterna och blev väldigt trött varje dag. Det var förstås före compeedens tid, men ändå. Vi gick från Nikkaluokta till Kebnekaise och det tog några dagar. Sen skulle vi upp på Kebnekaise. Eftersom jag hade så himla ont i fötterna så hyrde jag mig ett par rejäla kängor. Och det var som natt och dag. De hade helt hård sula och var riktigt stadiga. Problemet med fjällterrängen är att det är så himla mycket sten där man går (åtminstone då för tiden, vad vet jag, det kanske är mer röjda stigar nu 😉). Stora stenar och små vassa stenar och jätteknöggligt. Svårt att hitta någonstans att sätta ner fötterna utan att trampa snett hela tiden och känna stenarna om man har mjuka sulor. När jag fick på mig de stadiga kängorna kunde jag gå liksom ovanpå stenarna utan att fötterna klämdes hit och dit. Mycket lättare att gå.
    På min nästa vandring hade jag kängor med hård sula och det var mycket mycket bättre.
    Mitt tips är alltså att ha hårda sulor, oavsett om du har sandaler, kängor eller stövlar.
    Hoppas ni får en jättefin tur! Det är verkligen underbart i fjällen, särskilt om man inte har ont i fötterna.

    Gilla

    • hippiemamman skriver:

      Hej! Tack för ditt tips! Har dålig koll på terrängen känner jag. 😶 Vi ska ju tyvärr inte vandra så långa sträckor (max några kilometer) så det känns ovärt att investera i bra skor. Men jag kom på att jag har ett par stabila höga skor med hård sula som jag kan ta med. Tack igen!

      Gilla

      • AnnaH skriver:

        Det är nog jättebra att inte gå så långt första gången. Då får man det fina utan att förta sig. Sen kan det nog vara mera lättgånget i närheten av en station där det går mycket folk och trampar upp. Lycka till!

        Liked by 1 person

