En paus från vardagen

Nu har jag snart varit bortrest 16 dagar/nätter denna semester. Det är lite skönt eftersom man får möjlighet att vända och vrida på sina rutiner.

Jag har inte lagat mat en enda gång på dessa två resor (yes! Dränerande med matlagning.). Däremot har jag nattat alla kvällar utom en. Men hellre det för då kan jag ligga ner.

Vi turas om att väcka barnen vid halv åtta och de sätter sig i rummet intill och tittar på film på valfri skärm. Sen kan vi lägga oss igen. Fredrik sover till halv tio-tiden och jag till tio-halv elva (normal tid för mig).

Jag har knappt gått i trappor alls den senaste veckan pga allt i samma plan i Norrland. Skönt att slippa!

Däremot rör jag inte alls lika mycket på mig promenadledes eftersom jag inte går 2 km per dag till och från förskolan. Jag tar typ inga promenader heller för grusvägen som går genom byn är jättetråkig och skogen är myggig. Så där är det bättre på hemmafronten.

Jag tittar inte heller på TV eller spelar dataspel här uppe. Spelar desto mer av roliga mobilspelet Simon’s Cat som är lite som candy crush men mycket sötare.

Surfar gör jag dock lika mycket som vanligt pga måste fortfarande vila lika mycket. Har surfat upp drygt 2 gig på dessa 12 dagar (vi fick ordning på pappas wifi igår). Tur att jag hade några surfgig sparade (5,5 gig).

Men efter 3,5 veckors semester av 4 känner jag att det ska bli rätt skönt/helt ok att gå tillbaka till rutinerna. Att få sova ut minst fyra morgnar i veckan, mindre FOMO (fear of missing out), mer lugn och ro och vara själv fram till halv fyra varje dag. Slippa stressen kring att hinna vila/äta med jämna mellanrum/synka med varandra/hitta toalett i tid osv. som brukar bli på resor/utflykter.

Jag gillar att göra roliga saker och umgås, men fyra veckor räcker bra. Jag är väl en 70-30 människa. 70% vara hemma (själv) passar mig bäst.

Ps. Det jag inte ser fram emot är att F kommer hem först vid 18 och är tröttare, läxor, alla kalenderposter och tider som ska passas och att börja laga mat 1-3 dagar i veckan igen.

Kommentera

