Fjällvandring del 3

5 augusti, 2017

Fortsättning på del 2.

27 juli 2017

När jag vaknat efter min förmiddagslur på rummet så förberedde F för dagens lunch som vi skulle äta uppe på fjället.

Sen knatade vi uppför berget. Först genom gammelskog med mestadels björk (mygg och myror!). Det var runt 22 grader ute och ingen vind alls. Jag höll på att få värmeslag tills jag kom på att jag kunde fläkta mig med en papptallrik! ^^ (Jag slutar fungera när jag blir för varm. Brukar ha en kylklamp med mig varma dagar hemma i stan så att jag inte ska kollapsa.)

Efter kanske en timme kom vi upp ordentligt på höjden nära trädgränsen. Där stannade vi i ett grustag för lunch. Fredrik stekte pannkakor på triangiaköket. Himmelskt gott!

Kände mig världsbäst som orkat ta mig ända dit upp.

Sen gick vi upp på själva fjället och tittade på utsikten. Jag vände hemåt lite efter pappa och barnen. Fredrik gick lite till (han har bättre kondis och är uthålligare än vi andra).

Det tog 40 min att gå ner och då hade jag gravitationen till min fördel. Måste tagit typ det dubbla att gå upp. Hörde att det låg på runt 1500 meters höjd om det kan stämma?

En läsare skrev i en bloggkommentar att det är väldigt stenigt på leden och nu förstår jag helt klart vad hon menar. Helt sjukt vad mycket sten det var!

Jag hade mina aerobicsskor som var hårda i sulan och stabila över vristen och det var nog bra, även om det kändes konstigt när jag mest gått barfota. Den lilla leden igår gick bra att gå barfota/tunnsulad, men Kungsleden var ingen höjdare stenmässigt.

Överallt beundrade jag de vackra lila stenarna och ville ta med mig alla hem. Åh!

Efter fjällvandringen som tog typ tre timmar var det sängläge fram till middagen som vi åt inne i fjällstationens restaurang. Jag tyckte att det var lite underligt med en finrestaurang så här ute i vildmarken, men den var väldigt populär. Tyvärr tyckte inte mina öron om ljudnivån så jag hade öronpropparna i, vilket minskade min möjlighet att konversera drastiskt.

Barnen åt dessutom inget annat än paprika, bröd och glass så det var lite stressande. Hade aldrig tagit med dem på sån restaurang i vanliga fall, men blev övertalad. Fredrik fick fylla på barnen med pasta efteråt.

Det är så tråkigt att den vegetariska maten väldigt ofta består av typ rotfrukter när man går på icke snabbmatsrestauranger (utom indiska! De är duktiga!) De andra fick röding fångad i älven medan jag fick squash och aubergine som jag inte gillar. Serverat till fler rotfrukter/potatissallad. Snälla kockar, vegetarianer vill också ha protein och bli mätta. Vad sägs om soja/quorn/tzay/tofu/bönor/oumph/ärter/linser? (Ost/mjölkprodukter om man äter det.)

Kolhydrater/rotfrukter i stora lass. (Fick ta två utfyllnadsmackor efteråt.)

Men efterrättspajen och förrätten toast skogen (^^) var god.

Föresten så bad jag barnen vika servetter istället för att stoja. Efter några minuter såg det ut så här…

Då tappade jag tålamodet och tog med dem ut på gården. Där fick de vara fram till efterrätten. De ägnade sig bland annat åt att leka med grus och springa runt huset.

Sen var det läggdags.

Fortsättning följer i del 4.

Fjällvandring del 2

5 augusti, 2017

Fortsättning på fjällvandringsinlägget.

26 juli 2017

När vi fått upp tälten strax efter vi kommit fram var jag halvt utslagen och hangry (hungry+angry, när man inte håller ihop pga hunger). Fredrik drog igång en liten brasa i eldstaden och grillade korv till mig och barnen. Mycket välkommet trots att jag inte ens äter sojakorv i vanliga fall. Mat är godare i naturen.

Efteråt tog vi en 2,5 km tur upp på bergen. Fantastisk utsikt! Jag gick med tunna sandaler på vägen upp och barfota på vägen ner. Det gick jättebra. Blev lite smutsig bara…

När vi kom tillbaka började det regna så vi lade oss i tältet och så hände det sig att vi alla fyra låg och tittade på när Fredrik spelade Simon’s cat (roligaste mobilspelet, i stil med Candy Crush). ^^

När vi skulle sova var det lika ljust som på kvällen och sen var det ljust men inte soligt hela natten.

Jag och Stella somnade vid 23-tiden (tidigt för mig och sent för henne). Jag vaknade igen vid två och låg vaken nån timme. Sen sov jag till 06 och sen orkade jag inte försöka somna om. Jag, Stella och Fredrik låg på en luftmadrass som börjat pysa ur lite så efter halva natten låg jag med bäckenet i marken. Inte så skönt.

Låg och försökte fokusera på att det var 1. lagom varmt, 2. torrt och 3. ljust (ej mörkt och klaustrofobiskt), men det var ändå svårt att bortse från värken jag fick i höften/ryggen.

Så vid 06.45 orkade jag inte mer utan gick upp. (Kan jämföras med att jag sover till 10-11 normalt sett.)

Så här ljust var det hela natten.

Jag satte mig i servicehuset och laddade mobilen. Åt två mackor, tittade på trötta vandrare som packade ihop sig för att traska vidare, kikade in i bastun. Eh. Räknade ner till 12-tiden när vi skulle få tillgång till stugan som vi hyrt för andra natten. (Pga ville prova både tält och stuga.) Behövde sova mer.

Vid 08.20 bestämde jag att det var morgon för barnen så jag gick in i tältet och väckte dem. (Det gäller att hitta den gyllene tidpunkten för när de sovit tillräckligt för att inte bli gnälliga, men ändå så att de somnar i natt och inte börjar vrida på dygnet (kvällsmänniskor).)

Sen kom pappa och sa att rummen i stugorna redan var klara. Jag jublade! Efter frukosten gick jag och lade mig och sov utan värk. (Dock var jag helt sned i ryggen när jag vaknade.) Nä, ska jag sova i tält så får det vara under andra förutsättningar.

De modernare rummen i Laponiahuset på Saltoluokta fjällstation. Rekommenderas varmt!

Fortsättning följer i del 3.


Resan till fjällen

5 augusti, 2017

Onsdag 26e juli.

Vi startade turen på onsdagsmorgonen och körde från pappas hus vid halv tio. Det var massa vägarbeten så vi kunde inte köra så snabbt vi ville tyvärr.

Första stoppet blev en glasspaus vid Storforsen som är ett jättelikt vattenfall/fors (där har vi varit två gånger tidigare). Andra stoppet blev en fotograferingspaus vid polcirkeln.

IMG_20170726_123908_446Sen körde vi vidare mot nordost och efter totalt 2,5 timmars bilfärd nådde vi äntligen Jokkmokk där vi tog lunchpaus på en pizzeria. Vi insåg att vi inte skulle hinna med trefärjan, så vi fick en timme extra på oss. Först gick vi till en sjöstrand och testade lite olika grejer i utegymmet.20170726_133757

Sen gick vi en promenad i en samisk skulpturpark samt i en fjällträdgård.

IMG_20170726_141347_692IMG_20170726_141347_69020170726_135509

När vi började närma oss fjällen och nationalparkerna såg vi renar på vägen. Det har vi gjort förr i Piteå-Arvidsjaurtrakten men aldrig så här många på samma gång. (Och på vägen hem såg vi rekordmånga. Tror att vi mötte renar på vägen fem gånger.)

20170726_142712

Efter sammanlagt 6,5h kom vi fram till Kebnats färjeläge där vi väntade en stund på färjan över till fjällstationen. (Som bara går att nå över vattnet, till fots söderifrån eller via helikopter (såg flera).) Blev helt fascinerad av de fina lila stenarna som finns överallt här i fjällen.

20170726_160653

Båtturen tog 15 min och skulle ha kostat 300kr per person t o r (700kr totalt för oss, Stella var gratis!), men eftersom Annies systerdotter jobbar på fjällstationen så fick vi följa med gratis!

Väl framme anföll myggen direkt och det var drygt att behöva släpa på alla väskor och kassar. Eftersom vi skulle campa istället för att vandra så hade vi inte orkat fixa stora ryggsäckar. Två av sex är dessutom under tio år så de kunde inte bära så mycket.

Men till slut fick vi upp tälten och en luftmadrass till mig att ligga på. Jag hade för övrigt vilat på min uppblåsbara sov/vilokudde i bilen så jag var inte utmattad. Bra grej den där kudden!

Fortsättning följer i del 2. 


Fyra första gången

5 augusti, 2017

Idag reste vi hem från Norrbotten. Det blev fyra stycken första gången.

1. När jag skulle gå genom säkerhetskontrollen reagerade de på en tub som var för stor. Hade missat att jag hade kvar aloe verasalvan i väskan. (Gråååt! Men myggsäsongen är ju över nu ändå pga Göteborg.) Första gången jag behövt slänga något i säkerhetskontrollen.

2. Vi hade bara en halvtimmes bytestid i Stockholm (15 min före boarding) så vi hann inte äta lunch på Max som vi alltid gör när vi åker till/från Norrbotten. Istället åt vi mackor vid gaten. (Våra veggohamburgare tar alltid extra lång tid att göra dessutom.)

3. Jag har flugit till resmål ett trettiotal gånger, men idag var första gången som en av våra väskor inte kom rullande på bandet. Vi började genast räkna på vad det kunde vara i den väskan. Hoppas inte necessären! Vi anmälde den försvunnen och tog med de andra två väskorna och åkte hem. Alla skorna, smutstvätten och necessären var med! Däremot inte Mollys rena tvätt, flytvästen, en sovsäck och hennes böcker och prylar. Men vi klarar oss! ^^ Fick ett sms på kvällen om att den kommit fram till Landvetter. Den hade nog fastnat i Stockholm pga den korta bytestiden. Tur att ingen resenär råkat rulla iväg med den.

4. Sist men inte minst så ville vår äldsta dotter som fyller 10 år i höst inte leka på lekplatsen i salen med väskbanden på Landvetter. Whut! Är hon så stor nu? I januari ville hon, i augusti blev hon för stor. Vi pratar en del om att hon är som en liten tonåring nu. Leker mindre, tittar mest på tweenieserier, har alltid en skärm i näven och är mer slö och disträ. Snart kommer hon lufsa omkring med böjd rygg (vad är det med alla böjda tonårsryggar? Jag var också jätteböjd!), mumla/grymta och göra mackor som hon äter framför datorn på rummet.


