Fjällvandring del 2

Fortsättning på fjällvandringsinlägget.

26 juli 2017

När vi fått upp tälten strax efter vi kommit fram var jag halvt utslagen och hangry (hungry+angry, när man inte håller ihop pga hunger). Fredrik drog igång en liten brasa i eldstaden och grillade korv till mig och barnen. Mycket välkommet trots att jag inte ens äter sojakorv i vanliga fall. Mat är godare i naturen.

Efteråt tog vi en 2,5 km tur upp på bergen. Fantastisk utsikt! Jag gick med tunna sandaler på vägen upp och barfota på vägen ner. Det gick jättebra. Blev lite smutsig bara…

När vi kom tillbaka började det regna så vi lade oss i tältet och så hände det sig att vi alla fyra låg och tittade på när Fredrik spelade Simon’s cat (roligaste mobilspelet, i stil med Candy Crush). ^^

När vi skulle sova var det lika ljust som på kvällen och sen var det ljust men inte soligt hela natten.

Jag och Stella somnade vid 23-tiden (tidigt för mig och sent för henne). Jag vaknade igen vid två och låg vaken nån timme. Sen sov jag till 06 och sen orkade jag inte försöka somna om. Jag, Stella och Fredrik låg på en luftmadrass som börjat pysa ur lite så efter halva natten låg jag med bäckenet i marken. Inte så skönt.

Låg och försökte fokusera på att det var 1. lagom varmt, 2. torrt och 3. ljust (ej mörkt och klaustrofobiskt), men det var ändå svårt att bortse från värken jag fick i höften/ryggen.

Så vid 06.45 orkade jag inte mer utan gick upp. (Kan jämföras med att jag sover till 10-11 normalt sett.)

Så här ljust var det hela natten.

Jag satte mig i servicehuset och laddade mobilen. Åt två mackor, tittade på trötta vandrare som packade ihop sig för att traska vidare, kikade in i bastun. Eh. Räknade ner till 12-tiden när vi skulle få tillgång till stugan som vi hyrt för andra natten. (Pga ville prova både tält och stuga.) Behövde sova mer.

Vid 08.20 bestämde jag att det var morgon för barnen så jag gick in i tältet och väckte dem. (Det gäller att hitta den gyllene tidpunkten för när de sovit tillräckligt för att inte bli gnälliga, men ändå så att de somnar i natt och inte börjar vrida på dygnet (kvällsmänniskor).)

Sen kom pappa och sa att rummen i stugorna redan var klara. Jag jublade! Efter frukosten gick jag och lade mig och sov utan värk. (Dock var jag helt sned i ryggen när jag vaknade.) Nä, ska jag sova i tält så får det vara under andra förutsättningar.

De modernare rummen i Laponiahuset på Saltoluokta fjällstation. Rekommenderas varmt!

Fortsättning följer i del 3.