Fjällvandring del 3

Fortsättning på del 2.

27 juli 2017

När jag vaknat efter min förmiddagslur på rummet så förberedde F för dagens lunch som vi skulle äta uppe på fjället.

Sen knatade vi uppför berget. Först genom gammelskog med mestadels björk (mygg och myror!). Det var runt 22 grader ute och ingen vind alls. Jag höll på att få värmeslag tills jag kom på att jag kunde fläkta mig med en papptallrik! ^^ (Jag slutar fungera när jag blir för varm. Brukar ha en kylklamp med mig varma dagar hemma i stan så att jag inte ska kollapsa.)

Efter kanske en timme kom vi upp ordentligt på höjden nära trädgränsen. Där stannade vi i ett grustag för lunch. Fredrik stekte pannkakor på triangiaköket. Himmelskt gott!

Kände mig världsbäst som orkat ta mig ända dit upp.

Sen gick vi upp på själva fjället och tittade på utsikten. Jag vände hemåt lite efter pappa och barnen. Fredrik gick lite till (han har bättre kondis och är uthålligare än vi andra).

Det tog 40 min att gå ner och då hade jag gravitationen till min fördel. Måste tagit typ det dubbla att gå upp. Hörde att det låg på runt 1500 meters höjd om det kan stämma?

En läsare skrev i en bloggkommentar att det är väldigt stenigt på leden och nu förstår jag helt klart vad hon menar. Helt sjukt vad mycket sten det var!

Jag hade mina aerobicsskor som var hårda i sulan och stabila över vristen och det var nog bra, även om det kändes konstigt när jag mest gått barfota. Den lilla leden igår gick bra att gå barfota/tunnsulad, men Kungsleden var ingen höjdare stenmässigt.

Överallt beundrade jag de vackra lila stenarna och ville ta med mig alla hem. Åh!

Efter fjällvandringen som tog typ tre timmar var det sängläge fram till middagen som vi åt inne i fjällstationens restaurang. Jag tyckte att det var lite underligt med en finrestaurang så här ute i vildmarken, men den var väldigt populär. Tyvärr tyckte inte mina öron om ljudnivån så jag hade öronpropparna i, vilket minskade min möjlighet att konversera drastiskt.

Barnen åt dessutom inget annat än paprika, bröd och glass så det var lite stressande. Hade aldrig tagit med dem på sån restaurang i vanliga fall, men blev övertalad. Fredrik fick fylla på barnen med pasta efteråt.

Det är så tråkigt att den vegetariska maten väldigt ofta består av typ rotfrukter när man går på icke snabbmatsrestauranger (utom indiska! De är duktiga!) De andra fick röding fångad i älven medan jag fick squash och aubergine som jag inte gillar. Serverat till fler rotfrukter/potatissallad. Snälla kockar, vegetarianer vill också ha protein och bli mätta. Vad sägs om soja/quorn/tzay/tofu/bönor/oumph/ärter/linser? (Ost/mjölkprodukter om man äter det.)

Kolhydrater/rotfrukter i stora lass. (Fick ta två utfyllnadsmackor efteråt.)

Men efterrättspajen och förrätten toast skogen (^^) var god.

Föresten så bad jag barnen vika servetter istället för att stoja. Efter några minuter såg det ut så här…

Då tappade jag tålamodet och tog med dem ut på gården. Där fick de vara fram till efterrätten. De ägnade sig bland annat åt att leka med grus och springa runt huset.

Sen var det läggdags.

Fortsättning följer i del 4.

2 Responses to Fjällvandring del 3

  1. […] Fortsättning följer i del 3. […]

    Gilla

Kommentera

