Åsså började det

8 augusti, 2017

Idag tog jag med mig en styck förväntansfull nybliven förskoleklasselev och en blasé fjärdeårselev till skolan. I stället för att säga hejdå till Molly vid trappan så fortsatte vi alla tre bort till skolgården! Wow! Det slog mig att vi inte behövde gå längre (a.k.a till förskolan). Skönt!

Efter att vi lämnat av Molly på fritids så gick jag och Stella till hennes förskoleklassavdelning. Hon fick checka in genom att flytta sitt namn från hemma-skylten till här-skylten. Sen fick hon rita en teckning och jag fick fylla i blanketter.

Pedagogerna verkar bra. En är ny för mig, en hade Molly i förskoleklass och ettan och en är vår granne på samma gata! 🙂

Stella var lite mer försiktig än vad Molly var (men det är hon alltid). Hon satt i mitt knä och ville hålla handen när vi gick. Molly var mest studsig och ville hänga med sina kompisar från förskolan (hon hade med sig 5-6 barn, Stella har med sig ett barn).

Efter en massa information gick vi på rundvandring och tittade på vilka delar av skolgården barnen i nollan får leka på. Detta är det enda jag minns från Mollys inskolning för fyra år sen, men jag inser ju att det måste varit mer.

I morgon är det tre timmar och på torsdag fem timmar. Vanligt schema fr o m fredag.

Molly sa ”hejdå, du behöver inte vara här” redan dag 2 (då kände jag mig lite snopen), men vi får se hur Stella är. Hon är mer introvert och blyg av sig.

Men det känns bra än så länge. Hoppas att hon ska trivas bra.

