Norrbottenaktiviteter

Häromkvällen skrev jag dessa anteckningar när jag låg och nattade barnen:

Paddla

Grilla marshmallows

Göra en fjällämmel

Jag vet att du läser detta Molly

Blunda sa jag ju

Molly började flabba så klart.

Men nu ska jag skriva klart inlägget. Har ju lite mer att berätta om norrlandsresan.

Förrförra året paddlade vi över till andra sidan sjön och in i en kanal. Jag tycker att det är rätt trist att paddla/åka båt på öppet hav/sjö eftersom det inte händer så mycket med utsikten. Jag upplever inte att vi tar oss framåt (mitt spatiala seende är dåligt).

Det är dock roligt att paddla fram i en kanal, för då kommer nya saker att se hela tiden och det blir mer som en resa framåt.

I alla fall. Sjön är stor och det tog oss säkert en timme att ta oss fram och tillbaka förrförra året. Och det gör rysligt ont i armarna när man inte är van kajakare.

Så i år bestämde vi oss för att ta hjälp av en motor som vi hängde bak på kajaken. Synd bara att motorn var typ lika långsam som om vi paddlat själva… (tyst elmotor). Men men, vi fick en trevlig tur på tu man hand i alla fall och jag fick inte så ont i armarna. (Fredrik har den lilla motorn i knät på bilden.)

Fredrik uttryckte det senare så här: ”när Sara känner att hon måste stödpaddla lite, då vet man att det går långsamt!” (Med tanke på att jag undviker att paddla om jag kan pga trött i armarna.) Men Fredrik bad mig låta bli för det skvätte så mycket.

Jag var även ute med den snabba enmanskajaken och oj, vilken fart man kan få. Den var dock lite vinglig. Fredrik och barnen åkte också på en tur, men Molly är inget fan av vare sig båtar och insekter (i båtar) så det var inte så populärt.

Nästa punkt var då att grilla marshmallows och det gjorde vi tre gånger. Väldigt gott. Sista kvällen grillade vi lite innan läggdags och det var mysigt.

En dag åkte vi till Bodens äventysbad Nordpoolen (höhö, göteborgshumor). Vi har varit på ett antal äventyrsbad i landet och detta var nog det bästa! Alla pooler låg nära varandra och man hade bra uppsikt över barnen. Till skillnad från Jönköpings badhus (som var tidigare favoriten) så var det lätt att åka strömbadet runt, runt istället för att behöva gå/simma en lång bit i poolen för att komma tillbaka till strömmarna. I Nordpoolen var strömbadet dessutom på hela tiden.

De hade även utomhusbassäng, några vattenrutchkanor vi inte provade, klättervägg, vattenmassagehörnor, världens roligaste barnvattenrutchkana (Stella åkte 30 ggr?) och bubbelpool. Vattnet var varmt och det var varmt och gott i luften. Det enda jag saknade var vågbassäng.

Så jag rekommenderar verkligen Nordpoolen ifall ni skulle vara i Boden. 🙂 (Roligare och billigare än Pite havsbad som är lite kändare.)

Okej, sen var det fjällämmeln då. Molly fick se en täljd fjällämmel på ett museum så hon bestämde sig för att göra en egen (vi brukar träslöjda när vi är hos pappa).

Blev jättefin tycker jag.

Andra saker vi gjorde var att plocka blåbär (Molly och Fredrik), pussla Sverigepusslet (gjorde jag hos min mormor och morfar när jag var liten och Fredrik hos sin farfar. Måste vi skaffa detta pussel när vi blir morföräldrar?)

Vi fikade och badade i Luleälven hos pappas sambos syster (som vanligt). Somriga fikagrejer med jumbosugrör ska det vara.

Jag och Stella klippte gräset. Det var svårt att svänga, se och bromsa med en tung unge i knät, men hennes glädje gjorde det värt det.

Sen hängde vi förstås mycket på bastuflotten som jag skrivit om tidigare. Där kunde vi bada, vila, slappa, laga mat och greja.

Kommentera

