Ett autistanpassat liv del 1

Jag börjar hitta sätt för att göra vardagen smidigare och mindre energikrävande. Mer av det jag behöver för att må bra – motion, sömn/vila och ok mat. Mindre av stress, press, orimliga förväntningar, oro och dränerande aktiviteter.

Några exempel.

När jag får ångest av ett nytt besked, t ex att Stella ska på höstvandring samma dag som hon ska till tandläkaren, så vet jag att jag inte kan tänka klart. Istället för att ångesta och grubbla så pratar jag direkt med Fredrik och låter honom tala om den rimligaste lösningen. Förr har han blivit stressad av att jag stressar upp mig och inte kan bestämma mig, men nu när han vet varför så kan han hjälpa mig utan att själv dräneras.

Barnens rutiner stressar mig, särskilt de jag inte har kontroll över som t ex vad som händer på morgnarna (jag sover och F lämnar). Men jag gör vissa grejer för att avlasta, t ex att ta fram kläder till barnen varje kväll. Molly har gympa två dagar i veckan och förr var det alltid jakt på kläderna eller så låg de kvar svettiga i påsen.

Numera hänger jag upp använda gympakläder på vädring i hallen på onsdagskvällen, stoppar ner dem i påsen på torsdagen och efter gympapass nr 2 på fredagen lägger jag dem i tvätten så att de hinner tvättas till nästa onsdag. Molly och F behöver bara komma ihåg att ta med dem till skolan och hem (förr glömde hon den ofta, men inte nu längre).

Idag behövde jag gå och handla i en affär som jag inte hade en bild av i huvudet (ny affär för mig) så jag funderade på vad som skulle ta minst energi – att fråga om hjälp eller leta upp färgburken själv (blir stressad av alla intryck och får prestationsångest). Kom fram till att det lättaste vore att ta med en tom färgburk och be om en likadan. Det gick smärtfritt. (Att stå och förklara vad för slags färg eller visa en lapp eller foto på mobilen skulle vara mycket krångligare för mig och då skulle jag bli spänd.)

Telefonsamtal gör mig väldigt trött, så Fredrik sköter familjens samtal numera. Mina egna får jag ta itu med bara, men jag försöker planera för vila före och efter.

Jag gillar när vardagsrutinerna är likadana så att jag inte behöver lägga så mycket tid på att tänka efter. Tack vare att F lämnar varje dag och jag hämtar varje dag (före sommaren bytte vi 1-2 dagar i veckan) så kan jag göra på samma sätt varje dag. Vaknar runt 10-11 varje dag, samma hygienprocedur, samma frukost, hämta vid samma tid osv. Sen växlar dagaktiviteten, men det där som måste göras är skönt att ha rutin på. Tidigare varierade det väldigt beroende på om jag hämtade eller lämnade.

Tänkte skriva en serie inlägg om det här vartefter vi gör förändringar.

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: